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Truly sustainable strategies : effective business strategies for sustainable development : illustrations from the food sector

Type
doctoral thesis
Date Issued
2021
Author(s)
Bereuther, Tabea  
Abstract
Humanity is facing immense environmental and social challenges such as climate change, biodiversity loss, malnutrition, and social inequality. Companies play a key role in both causing and solving a variety of these problems. The concept of True Business Sustainability (TBST) by Dyllick and Muff (2016) is seen as a promising approach in enabling business to effectively address sustainability challenges as it focuses on business’s societal impact. However, research has yet to fully specify what “a fundamentally different strategic approach” proposed by Dyllick and Muff (2016, p. 170) looks like. In research and in practice, companies predominantly focus on the business case of sustainability, opting to pursue social and environmental strategies only when they also make financial sense. However, such an inside-out perspective exacerbates social and environmental distress. In contrast, the outside-in perspective proposed in TBST takes environmental and social challenges as a starting point for strategy design and focuses on how firms can solve them. This dissertation aims to refine what the outside-in perspective means for strategy design and development by elaborating what business strategies that effectively contribute to sustainable development look like—which are here called truly sustainable strategies (TSS).
The dissertation explores three aspects of TSS: characteristics, types, and facilitators. First, the thesis develops a set of seven characteristics that define TSS. Second, it categorizes a company’s strategic actions into a portfolio of TSS types. Third, the thesis identifies four factors that facilitate the development of TSS.
The dissertation’s findings contribute to a better understanding of strategic actions and facilitating processes of TBST. By including expert insights from the food sector, the findings provide guidance for managers on how business can effectively contribute to solving some of humanity’s most pressing challenges.
Abstract (De)
Die Menschheit steht vor grossen ökologischen und sozialen Herausforderungen wie Klimawandel, Verlust der biologischen Vielfalt, Unterernährung und sozialer Ungleichheit. Unternehmen spielen eine wichtige Rolle in der Verursachung und Lösung vieler dieser Probleme. Das Konzept der True Business Sustainability (TBST) von Dyllick und Muff (2016) stellt den positiven gesellschaftlichen Beitrag von Unternehmen in den Fokus und ist somit ein vielversprechender Ansatz, um gesellschaftliche Lösungsbeiträge von Unternehmen zu gestalten. Es muss jedoch noch spezifiziert werden, wie ein von Dyllick und Muff vorgeschlagener „grundlegend anderer strategischer Ansatz“ (2016, S. 170) aussieht. In der Forschung und Praxis konzentrieren sich Unternehmen vorwiegend auf den Business Case der Nachhaltigkeit und entscheiden sich nur dann für soziale und ökologische Strategien, wenn sie auch finanziell sinnvoll sind. Eine solche Inside-Out Perspektive verschärft jedoch die soziale und ökologische Notlage. Im Gegensatz dazu nimmt die in TBST vorgeschlagene Outside-In Perspektive gesellschaftliche Herausforderungen als Ausgangspunkt für die Strategieentwicklung und konzentriert sich darauf, wie Unternehmen diese lösen können. Diese Dissertation untersucht die Auswirkungen einer Outside-In Perspektive auf Unternehmensstrategien, indem Strategien aufgezeigt werden die effektiv zur nachhaltigen Entwicklung beitragen. Diese Ausrichtung von Unternehmensstrategien auf eine nachhaltige Entwicklung wird hier als Truly Sustainable Strategies (TSS) bezeichnet.
Die Dissertation untersucht drei Aspekte von TSS: Merkmale, Typen und unterstützende Faktoren. Als erstes werden sieben Merkmale von TSS entwickelt. Zweitens werden verschiedene Typen von strategischen Maßnahmen in ein TSS Portfolio kategorisiert. Drittens werden vier Elemente identifiziert, die eine Entwicklung von TSS unterstützen.
Die Ergebnisse der Dissertation tragen zu einem besseren Verständnis strategischer Maßnahmen und unterstützender Prozesse von TBST bei. Sie liefern Leitlinien für das Management, wie Unternehmen effektiv zur Lösung von dringenden Herausforderungen der Menschheit beitragen können.
Language
English
Keywords
Strategisches Management
Nachhaltigkeit
Umweltbezogenes Management
Lebensmittelindustrie
Landwirtschaft
Biologische Landwirtschaft
Soziale Gerechtigkeit
Klimaschutz
Umweltschutz
Kreislaufwirtschaft
EDIS-5035
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:ch:bel-2262785
URL
https://www.alexandria.unisg.ch/handle/20.500.14171/110819
Subject(s)

economics

Division(s)

IWOE - Institute for ...

Eprints ID
262444
File(s)
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Name

Dis5035.pdf

Size

20.58 MB

Format

Adobe PDF

Checksum (MD5)

d4585ab33c5760244da2444c1ecd9637

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