University of St.Gallen
research platform alexandria
search publications
browse publications
by person
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
by year

publications

title  
 
journal paper
Alloa, E. (2014). Writing, Embodiment, Deferral: Merleau-Ponty and Derrida on The Origin of Geometry. Philosophy Today, 20(10), 219-239, DOI:10.5840/philtoday201422016.
   
Alloa, E. (2014). The Most Sublime of all Laws. Strange Resurgences of a Kantian Motiv in Contemporary Image Politics. Critical Inquiry(41), -.
   
Alloa, E. (2013). The Diacritical Nature of Meaning. Merleau-Ponty with Saussure. Chiasmi International - Trilingual Studies Concerning Merleau-Ponty's Thought, 2013(15), 167-180.
   
Alloa, E. (2013). Transductive ou intensive ? Penser la différence entre Simondon et Deleuze. La Part de l'Oeil, 2013(27), 203-215.
   
Alloa, E. (2013). Visual Studies in Byzantium. A pictorial turn avant la lettre. Journal of Visual Culture, 12(1), 3-29, DOI:10.1177/1470412912468704.
   
Alloa, E. (2012). Iconic turn: Alcune chiavi di svolta. Lebenswelt. Aesthetics and philosophy of experience, 2012(2), 144-159, DOI:10.6092/2240-9599/2664.
   
Alloa, E. (2012). Escritura, encarnação, temporização: Merleau-Ponty e Derrida acerca de A origem da Geometria. DoisPontos. Revista de filosofia, numero "Merleau-Ponty", ed. Luiz Damon Santos Moutinho & Etienne BImbenet,, 9(114), 71-96.
   
Alloa, E. (2012). The Inorganic Community: Hypotheses on Literary Communism in Novalis, Benjamin, and Blanchot. boundary2. an international journal of literature and culture, 39(03/2012), 75-95.
   
Alloa, E. (2012). Das Urteil des Paris': Stichproben für eine Bild(dia)kritik. Magazin 31: Das Magazin des Insituts für Theorie, 2012(18/19: Ins Offene - Gegenwart: Ästhetik - Theorie), 97-102.
   
Alloa, E., & Pic, M. (2012). Lesbarkeit. Eine Einleitung / Lisibilité. Une introduction. Trivium. Deutsch-Französische Zeitschrift für Geistes- und Sozialwissenschaften, 2012(10), 2-18.
   
Alloa, E. (2011). Zeigen/Sichzeigen. Rheinsprung 11, 2011(2), 208-215.
   
Alloa, E. (2011). La parole oblique: Merleau-Ponty et les enjeux d'une éthique de l'indirect. Phainomenon. Revista de Fenomenologia, 2011(18), 157-174.
   
Alloa, E. (2010). La phénoménologie comme science de l'homme sans l'homme. Tijdschrift voor filosofie(72/1), 79-100.
   
Alloa, E. (2010). Changer de sens. De quelques effets du tournant iconique. Critique, numéro spécial "A quoi pense l'art contemporain?"(759-760), 647-658.
   
Alloa, E. (2010). Par-delà la reconnaissance. L'attention comme paradigme pour une éthique asymétrique. ALTER. Revue de phénoménologie(17), 125-141.
   
Alloa, E. (2010). Il pensiero fasmide. aut aut (una rivista trimestrale di filosofia e cultura), 348(9), 121-129.
   
Alloa, E. (2010). Bildwissenschaft in Byzanz. Ein iconic turn avant la lettre?. Studia philosophica, 2010(69), 11-35.
   
Alloa, E. (2009). La chair comme diacritique incarné. Chiasmi International. Trilingual Studies Concerning the Thought of Merleau-Ponty.(11), 249-261.
   
Alloa, E. (2009). Metaxu. Figures de la médialité chez Aristote. Revue de Métaphysique et de Morale(63), 247-262.
   
Alloa, E. (2008). Architectures of transparency. RES. Anthropology and Aesthetics(53/54), 321-330.
   
Alloa, E. (2007). Suspension et gravité. L'imaginaire sartrien face au Tintoret. ALTER. Revue de phénoménologie(15), 123-141.
   
Alloa, E. (2006). La peinture malgré la peinture. Richter, Polke, Palermo. Ligeia. Dossiers sur l'art., 2006(65-68), 123-141.
   
Alloa, E. (2005). Bildökonomie. Von den theologischen Wurzeln eines streitbaren Begriffs. IMAGE. Interdisziplinäre Zeitschrift für Bildwissenschaft., 2005(2), 1.
   
Alloa, E. (2005). Bare exteriority. Philosophy of the image and the image of philosophy in Maurice Blanchot and Martin Heidegger. Colloquy. Text - Theory - Critique 10: "Blanchot the Obscure" .(10), 69-82.
   
Alloa, E. (2003). Il pensiero andino come apporto alla filosofia interculturale. Simplegadi. Rivista di filosofia interculturale., 2003(20), 7-26.
   
book
Alloa, E. (2013). Symbol, Sprache, Zeichen, Bild. Eine Einführung in die Kulturmedienphilosophie: Studienbrief für die Fernuniversität Hagen: Fernuniversität Hagen.
   
Alloa, E. (Ed.), & Fischer, M. (Ed.) (2013). Leib und Sprache: Zur Reflexivität verkörperter Ausdrucksformen. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft. - ISBN 978-3-942393-60-7.
   
Alloa, E. (2013). Erscheinung und Ereignis. Zur Zeitlichkeit des Bildes. Paderborn: Wilhelm Fink. - ISBN 978-3-7705-5504-8.
   
Alloa, E. (Ed.), Falk, F. . (Ed.), & Chomentowska, S. . (Ed.) (2013). BildÖkonomie: Haushalten mit Sichtbarkeiten. Paderborn: Wilhelm Fink. - ISBN 978-3-7705-5532-1.
   
Alloa, E. (Ed.), & Jdey, A. (Ed.) (2012). Du sensible à l'oeuvre: Esthétiques de Merleau-Ponty. Bruxelles: La Lettre Volée. - ISBN 978-2-87317-379-1.
   
Alloa, E. (Ed.), Bedorf, T. (Ed.), Grüny, C. . (Ed.), & Klass, T. N. (Ed.) (2012). Leiblichkeit: Geschichte und Aktualität eines Konzepts. Tübingen: Mohr Siebeck. - ISBN 978-3-8252-3633-5.
   
Alloa, E. (Ed.) (2011). Bildtheorien aus Frankreich. Eine Anthologie. München: Fink, Reihe "eikones". - ISBN 978-3-7705-5014-2.
   
Alloa, E. (2011). Das durchscheinende Bild. Konturen einer medialen Phänomenologie. Berlin/Zürich: Diaphanes. - ISBN 978-3-03734-119-3.
   
Alloa, E. (Ed.) (2010). Penser l'image. Dijon: Presses du réel. - ISBN 978-2-84066-343-0.
   
Alloa, E. (2009). La resistencia de lo sensible. Merleau-Ponty. Crítica de la transparencia. Buenos Aires: Nueva Visión.
   
Alloa, E. (Ed.), & Lagaay, A. (Ed.) (2008). Nicht(s) sagen. Strategien der Sprachabwendung im 20. Jahrhundert. Bielefeld: Transcript. - ISBN 978-3-89942-828-5.
   
Alloa, E. (2008). La résistance du sensible. Merleau-Ponty critique de la transparence. Paris: Kimé. - ISBN 978-2-84174-4428.
   
book chapter
Alloa, E. (2014). Anblick und Gegenblick. Totenmasken nach Heidegger und Blanchot. In Gutjahr, M., & Jarmer, M. (Eds.), Von Ähnlichkeit zu Ähnlichkeit Maurice Blanchot und die Leidenschaft des Bildlichen (pp. 50). Wien: Turia+Kant. - ISBN 978-3-85132-747-2.
   
Riegl, A., & Alloa, E. (2014). Tactiques de l'optique: Nachwort zu Alois Riegls Spätrömische Kunstindustrie [Französische Erstübersetzung]. In L'Industrie d'art romaine tardive (pp. 402-427). Paris/Genève: Éditions Macula. - ISBN 978-2-86589-075-0.
   
Alloa, E. (2014). Machen, Durchmachen, Erproben. Zur Medialität von Versuchsanordnungen. In Wolfsteiner, A., & Rautzenberg, M. (Eds.), Trial and Error - Szenarien medialen Handelns (pp. 45-56). Paderborn DE: Wilhelm Fink. - ISBN 978-3-7705-5587-1.
   
Alloa, E. (2013). Leib und Sprache. Zur Einführung in ein verstricktes Thema. In Leib und Sprache. Zur Reflexivität verkörperter Ausdrucksformen (pp. 7-26). Weilerswist: Velbrück Wissenschaft. - ISBN 978-3-942393-60-7.
   
Alloa, E. (2013). Eilender Stillstand - elender Stillstand: Merleau-Ponty und die Ambivalenzen der Chronofotografie. In Erscheinung und Ereignis. Zur Zeitlichkeit des Bildes (pp. 107-126). Paderborn: Wilhelm Fink. - ISBN 978-3-7705-5504-8.
   
Alloa, E. (2013). Erscheinungsereignisse. In Erscheinung und Ereignis. Zur Zeitlichkeit des Bildes (pp. 7-16). Paderborn: Wilhelm Fink. - ISBN 978-3-7705-5504-8.
   
Alloa, E. (2013). Kunst. Werkästhetik als Ereignisästhetik. In Heidegger-Handbuch: Leben - Werk - Wirkung (pp. 315-319). Stuttgart/Weimar: Metzler. - ISBN 978-3-476-02268-4.
   
Alloa, E. (2013). Kreisläufe des Begehrens. Zur Einleitung. In BildÖkonomie. Haushalten mit Sichtbarkeiten (pp. 237-251). Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. - ISBN 978-3-7705-5532-1.
   
Alloa, E. (2013). Oikonomia. Der Ausnahmezustand des Bildes und seine byzantinische Begründung. In BildÖkonomie. Haushalten mit Sichtbarkeiten (pp. 275-325). Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. - ISBN 978-3-7705-5532-1.
   
Alloa, E. (2013). Liberaler Modernismus ? Zur Einleitung. In BildÖkonomie. Haushalten mit Sichtbarkeiten (pp. 13-27). Paderborn: Wilhelm Fink Verlag. - ISBN 978-3-7705-5532-1.
   
Alloa, E. (2013). Le geste enfoui: Répétition et anamnèse dans Shoah et S-21. In Bayard, P., & Phay-Vakalis, S. (Eds.), Cambodge, le génocide effacé (pp. 207-226). Nantes: Editions Cécile Defaut. - ISBN 978-2-35018-332-9.
   
Alloa, E. (2013). Vedere-come, vedere-in, vedere-tramite: Guardare attraverso le immagini. In Caldarola, E. ., Quattrochi, D., & Tomasi, G. (Eds.), Wittgenstein, l'estetica e le arti (pp. 333-344). Roma: Carrocci. - ISBN 978-884306665-0.
   
Alloa, E. (2013). La phénoménologie en négatif: Merleau-Ponty et l'oubli de la photographie. In Carbone, M. (Eds.), L'empreinte du visuel - Merleau-Ponty et les images aujourd'hui (pp. 65-81). Genève: MetisPresses. - ISBN 978-2-940406-70-8.
   
Alloa, E. (2012). Michel Paysant – Ecrire du regard. In Dessiner tracer (pp. 50-77). Amiens: Musée de Picardie.
   
Alloa, E. (2012). Eingefleischte Gesten: Nachleben und visuelle Zeugenschaft in Claude Lanzmanns Shoah und Rithy Panhs S21. In Hagner, M., & Geimer, P. (Eds.), Nachleben und Rekonstruktion. Vergangenheit im Bild (pp. 207-230). München: Wilhelm Fink Verlag. - ISBN 978-3-7705-5339-6.
   
Alloa, E. (2012). Eine gebrochene Erscheinung: Zum 'Christophorus' von Konrad Witz. In Hinterwaldner, I., Egenhofer, S., & Spies, C. (Eds.), Was ist ein Bild?: Antworten in Bildern: Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag (pp. 12-15). München: Wilhelm Fink Verlag. - ISBN 978-3-7705-5460-7.
   
Alloa, E., & Jdey, A. (2012). Du sensible à l'oeuvre: Sur le rapport entre Merleau-Ponty et les arts. In Alloa, E., & Jdey, A. (Eds.), Du sensible à l'oeuvre. Esthétiques de Merleau-Ponty (pp. 9-39). Bruxelles: La Lettre Volée. - ISBN 978-2-87317-379-1.
   
Alloa, E. (2012). Portrait de l'artiste en païen. In Adel Abdessemed. Je suis innocent, Exhibition catalogue Centre Pompidou Paris octobre 2012 – janvier 2013, curator: Philippe-Alain Michaud (pp. 131-149). Göttingen / Paris: Steidl / Centre Pompidou. - ISBN 978-3869305066.
   
Alloa, E. (2012). Das Medium scheint durch. Talbot - Stella - Hantaï. In Finke, M., & Halawa, M. A. . (Eds.), Materialität und Bildlichkeit. Visuelle Artefakte zwischen Aisthesis und Semiosis (pp. 68-85): Kadmos. - ISBN 978-3865991119.
   
Alloa, E. (2012). Le théâtre du virtuel. D’un double impensé chez Merleau-Ponty. In Alloa, E., & Jdey, A. (Eds.), Du sensible à l'oeuvre. Esthétiques de Merleau-Ponty (pp. 317-337). Brussels: La Lettre Volée. - ISBN 978-2-87317-379-1.
   
Alloa, E. (2012). Maurice Merleau-Ponty II - Fleisch und Differenz. In Alloa, E., Bedorf, T., Grüny, C. ., & Klass, T. (Eds.), Leiblichkeit. Geschichte und Aktualität eines Konzepts (pp. 37-51). Tübingen: Mohr Siebeck. - ISBN 978-3-8252-3633-5.
   
Alloa, E., & Depraz, N. (2012). Edmund Husserl - „Ein merkwürdig unvollkommen konstituiertes Ding". In Bedorf, T., Grüny, C. ., Klass, T., & Alloa, E. (Eds.), Leiblichkeit. Geschichte und Aktualität eines Konzepts (pp. 7-22). Tübingen: Mohr Siebeck. - ISBN 978-3-8252-3633-5.
   
Alloa, E. (2012). Metaxy oder: Warum es keine immateriellen Medien gibt. In Koch, G., Maar, K., & McGovern, F. (Eds.), Imaginäre Medialität - Immaterielle Medien (pp. 13-34). München: Fink Verlag. - ISBN 978-3-7705-5237-5.
   
Alloa, E. (2012). La carne, diacritico incarnado. In Ramírez Cobián, M. T. (Eds.), Merleau Ponty viviente (pp. 137-152). Rubi: Anthropos. - ISBN 978-84-15-26022-6.
   
Alloa, E. (2011). Verktyg - skrift - element: Från en fenomenologi om medier till en medial fenomenologi. In Ruin, H., & Dahlberg, L. (Eds.), Fenomenologi, teknik och medialitet (pp. 117-142). Stockholm: Södertörn Philosophical Studies.
   
Alloa, E. (2011). Opazität/Transparenz. In Pfisterer, U. (Eds.), Metzler Lexikon-Kunstwissenschaft. Ideen, Methoden, Begriffe (pp. 445-449). Stuttgart: Metzler.
   
Alloa, E. (2011). Georges Didi-Huberman. In Busch, K., & Därmann, I. (Eds.), Bildtheorien aus Frankreich. Ein Handbuch (pp. 139-151). München: Fink. - ISBN 978-3-7705-5013-5.
   
Alloa, E. (2011). Seeing-as, seeing-in, seeing-with: Looking through images. In Nemeth, E., Heinrich, R., Pichler, W., & Wagner, D. (Eds.), Image and imaging in philosophy, science and the arts : proceedings of the 33rd International Ludwig Wittgenstein-Symposium in Kirchberg, 2010 (pp. 179-190). Frankfurt: Ontos Verlag. - ISBN 978-3-86838-115-3 (v. 1 : hd.bd.).
   
Alloa, E. (2011). Exorbitances. La folie du voir chez le dernier Merleau-Ponty. In Bourlez, F., & Vinciguerra, L. (Eds.), L'oeil et l'esprit. Merleau-Ponty entre art et philosophie (pp. 81-94). Reims: ESAD.
   
Alloa, E. (2011). Ohne Leitbild. Die Utopie einer Gemeinschaft der Schreibenden bei Novalis, Benjamin und Blanchot. In Fricke, B., Klammer, M., & Neuner, S. (Eds.), Bilder und Gemeinschaften. Studien zur Konvergenz von Politik und Ästhetik in Kunst, Literatur und Theorie (pp. 313-344). München: Fink. - ISBN 978-3-7705-5078-4.
   
Alloa, E. (2011). Darstellen, was sich in der Darstellung allererst herstellt. Bildperformanz als Sichtbarmachung. In Schwarte, L. (Eds.), Bild - Performanz. Die Kraft des Visuellen (pp. 33-60). München: Fink Verlag.
   
Alloa, E. (2011). Der Aufstand der Bilder. In Alloa, E. (Eds.), Bildtheorien aus Frankreich. Eine Anthologie (pp. 9-44). München: Wilhelm Fink. - ISBN 978-3-7705-5014-2.
   
Alloa, E. (2011). Fremdkörper. Fragmente einer Theorie des Eindringlings. In Wirth, U. (Eds.), Pfropfen, Impfen, Transplantieren (=Wege der Kulturforschung 2) (pp. 75-86). Berlin: Kadmos.
   
Alloa, E. (2011). Intensive, not extensive. In Elkins, J., & Naef, M. (Eds.), What is an Image? (pp. 148-151). The Stone art theory institutes: University Park: U Pen Press. - ISBN 978-0-271-05064-5 (cloth : alk. paper).
   
Alloa, E. (2011). Restitutionen. Wiedergaben des 'Ursprungs des Kunstwerks' in der französischen Philosophie. In Espinet, D., & Keiling, T. (Eds.), Der Ursprung des Kunstwerks. Ein kooperativer Kommentar zu Heideggers Kunstwerkaufsatz (pp. 261-276). Frankfurt: Klostermann.
   
Alloa, E. (2010). Ist die Perspektive eine symbolische Form?. In Koch, G. (Eds.), Perspektive - Die Spaltung der Standpunkte (pp. 13-27). München: Fink Verlag. - ISBN 978-3-03734-119-3.
   
Alloa, E. (2010). Transparenz und Störung. Vom zweifelhaften Nutzen eines kommunikationswissenschaftlichen Paradigmas für die Bildtheorie. In Rautzenberg, M., & Wolfsteiner, A. (Eds.), Hide and Seek. Das Spiel von Transparenz und Opazität (pp. 21-31). München: Fink Verlag. - ISBN 978-3-77054-888-0.
   
Alloa, E. (2010). De l'idolologie. Heidegger et l'archéologie d'une science oubliée. In Alloa, E. (Eds.), Penser l'image (pp. 117-143). Dijon: Presses du réel.
   
Alloa, E. (2010). Entre transparence et opacité - ce que l'image donne à penser. In Alloa, E. (Eds.), Penser l'image (pp. 7-23). Dijon: Presses du réel. - ISBN 978-2-84066-343-0.
   
Alloa, E. (2010). Idolologie. Heideggers andere Bildwissenschaft. In Böhme, H., & Endres, J. (Eds.), Der Code der Leidenschaften.. (pp. 75-86). München: Fink Verlag. - ISBN 978-3770549689.
   
Alloa, E. (2010). Ex propria industria. Zu einer Archäologie der Zeugenvergessenheit. In Krämer, S., Schmidt, S., & Voges, R. (Eds.), Politik der Zeugenschaft. Zur Kritik einer Wissenspraxis (pp. 67-90). Bielefeld: transcript.
   
Alloa, E. (2009). Mikel Dufrenne. In Röttgers, K., & Bedorf, T. (Eds.), Die französische Philosophie im 20. Jahrhundert. Ein Handbuch (pp. 124-127). Darmstadt: WBG.
   
Alloa, E. (2009). Bildbewusstsein. In Gander, H. H. (Eds.), Husserl-Lexikon (pp. 49-50). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
   
Alloa, E. (2009). Le corps est-il silencieux?. In Formis, B. (Eds.), Penser en corps (pp. 113-132). Paris: L'Harmattan.
   
Alloa, E. (2008). The madness of sight. In Horstkotte, S., & Leonhard, K. (Eds.), Seeing Perception (pp. 40-59). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
   
Alloa, E., & Lagaay, A. (2008). Einleitung. In Alloa, E., & Lagaay, A. (Eds.), Nicht(s) sagen. Strategien der Sprachabwenduung im 20. Jahrhundert (pp. 7-24). Bielefeld: transcript.
   
Alloa, E. (2008). 'ein Reden und ein Denken, das nicht wir haben'. Zur Figur der indirekten Rede bei Merleau-Ponty. In Alloa, E., & Lagaay, A. (Eds.), Nicht(s) sagen. Strategien der Sprachabwendung im 20. Jahrhundert (pp. 207-224). Bielefeld: transcript.
   
Alloa, E. (2008). Architectures de la transparence. In Déotte, J. L. (Eds.), Le milieu des appareils (pp. 63-85). Paris: L'Harmattan.
   
Alloa, E. (2007). Berührung - Entblössung. Von der Pathik der Bilder bei Maurice Blanchot. In Busch, K., & Därmann, I. (Eds.), pathos. Konturen eines kulturwissenschaftlichen Grundbegriffs (pp. 75-91). Bielefeld: transcript.
   
Alloa, E. (2007). L'apparaître appareillé. In Déotte, J. L., Froger, M., & Mariniello, S. (Eds.), Appareil et intermédialité (pp. 17-29). Paris: L'Harmattan.
   
Alloa, E. (2006). Imagination zwischen Nichtung und Fülle. Jean-Paul Sartres negative Theorie der Einbildungskraft auf dem Prüfstein von Tintorettos Malerei. In Bernhart, T., & Mehne, P. (Eds.), Imagination und Invention (pp. 13-27): Akademie Verlag.
   
journal editorial board
Alloa, E. (Hrsg.) ; Pic, M. . (Hrsg.) (2012). Trivium: Lisibilité/Lesbarkeit, 2012(Heft 10).
   
Alloa, E. (Hrsg.) ; Guindani, S. (Hrsg.) (2011). Revue Appareil: La transparence Présentation, 2011(No. 7).
   
book review
Alloa, E. (2013). Buchbesprechung: Neue Phänomenologie in Frankreich (Suhrkamp 2011): von Hans-Dieter Gondek/László Tengelyi. Philosophische Rundschau, 60(01/2013), 52-60.
   
Alloa, E. (2012). Buchbesprechung: Bilder über Bilder – Bilder ohne Bilde. Eine neue Theorie der Bildlichkeit: von Christoph Asmuth. Deutsche Zeitschrift für Philosophie, 60(5), 816-821, DOI:10.1524/dzph.2012.0060.
   
Alloa, E. (2011). Das Florentinische Spiegelstadium der Moderne: Buchbesprechung von Hubert Damisch 'Vom Ursprung der Perspektive'. Rheinsprung 11: Zeitschrift für Bildkritik(1), 164-169.
   
Alloa, E. (2009). Gilbert Simondon: Imagination et Invention (1965-1966). Revue philosophique de la France et de l'étranger(35/2), 247-249.
   
Alloa, E. (2008). Merleau-Ponty. Werk und Wirkung. Journal Phänomenologie(28), 68-71.
   
Alloa, E. (2008). Ousia - Psyche - Nous. Aristoteles' Philosophie der Lebendigkeit. Allgemeine Zeitschrift für Philosophie(2008/1), 85-89.
   
Alloa, E. (2007). Dienste des hässlichen Zwerges. Giorgio Agambens andere Genealogie der Moderne. Zeitschrift für Kulturphilosophie(2007/1), 179-184.
   
Alloa, E. (2006). Geschichte des Blicks. Überlegungen zu Texten von Georges Didi-Huberman. Philosophisches Jahrbuch(114), 464-466.
   
article
Alloa, E. (2013). Der Sex-Appeal des Dilettantismus. HSG Focus Schwerpunkt "Deutschland", 3, 10-12.
   
 
page 1 of 1
*citation format: APA 5