University of St.Gallen
research platform alexandria
search publications
browse publications
by person
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
by year

Wertmanagement in mittelständischen Unternehmen

Thierry Volery & K. Khadjavi

fulltext etc. no fulltext attached
abstract Zusammenfassung
In diesem Beitrag werden die theoretischen Erkenntnisse im Rahmen dreier Fallstudien in mittelständischen Unternehmen empirisch angereichert, um eine praxisnahe Ableitung eines Wertmanagementansatzes sicherzustellen. Die zentralen Ergebnisse aus den Kurzfallstudien lassen sich in die beiden Ebenen strategisch-normativ und operativ-instrumental (Wertmanagementsystem) unterteilen. Auf der strategisch-normativen Ebene zeigt sich, dass sowohl Eigentümer als auch Management aller untersuchten Unternehmen versuchen, sich primär an den Interessen der Eigentümer zu orientieren. Diese Orientierung erfolgt unabhängig von der Eigentümerstruktur. Auf der operativ-instrumentalen Ebene wird wertorientiertes Management bislang in keinem der untersuchten Betriebe explizit umgesetzt.

Summary
Value management is a powerful management tool for use in an overall strategic management framework including the development of all total asset management strategies. This paper presents a holistic model of value management for medium-sized enterprises. Value management in medium-sized enterprises is strongly influenced by the owner-manager perspective. Drawing on the concept of enlightened value maximization the model uses much of the structure of stakeholder theory – notably the need to consider the interests of all corporate stakeholders. However, we do not posit maximization of long-run firm value as the unique criterion for making the necessary tradeoffs among stakeholders and we show that managers in medium-sized enterprises can pursue other goals, such as merely conserving value.
   
type journal paper
   
keywords Wertmanagement, KMU
   
project Unternehmensführung von Klein- und Mittelunternehmen (KMU)
language Deutsch
kind of paper journal article
date of appearance 27-10-2009
journal Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship (ZfKE)
publisher Duncker & Humblot (Berlin/St.Gallen)
ISSN 1860-4633
volume of journal 57
number of issue 1
page(s) 27-52
review double-blind review
   
citation Volery, T., & Khadjavi, K. (2009). Wertmanagement in mittelständischen Unternehmen. Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship (ZfKE), 57(1), 27-52.