HSG Publications
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing HSG Publications by Type "habilitation"
Results Per Page
Sort Options
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationBeiträge zu den Implikationen der digitalen Transformation für die Bildung( 2023-12)Josef GuggemosDie digitale Transformation hat weitreichende Implikationen für das Bildungs- und Beschäftigungssystem. In diesem Zusammenhang wird intensiv diskutiert, welche Kompetenzen Personen benötigen, um im beruflichen, gesellschaftlichen und privaten Kontext sachgerecht zu handeln. Lehrpersonen stehen bei der Förderung dieser Kompetenzen (neue) Bildungstechnologien zur Verfügung, die zunehmend künstliche Intelligenz nutzen. Dabei stellt sich die Frage, welche Kompetenzen Lehrpersonen zur Bewältigung dieser Aufgaben benötigen: zum einen, um zukunftsbefähigende Kompetenzen bei den Schüler:innen zu fördern und zum anderen, um Bildungstechnologien pädagogisch sinnvoll einzusetzen. Die vorliegende Habilitation adressiert diese Themenfelder und trägt damit zu einem besseren Verständnis der Implikationen der digitalen Transformation für die Bildung bei. Gegenstand der Habilitation sind zehn Studien, die in führenden englisch- und deutschsprachigen Zeitschriften bzw. Konferenzberichten veröffentlicht sind. Für die quantitativ-empirischen Beiträge dienen verschiedene Personengruppen als Datenbasis: Schüler:innen, Studierende, Lehrpersonen und Wirtschaftspädagog:innen. Dabei kam eine grosse Bandbreite an Methoden zum Einsatz, u.a. Strukturgleichungsmodelle, Item response theory, latente Profilanalysen und ausreisserrobuste Regressionen. Als Messinstrumente fungieren sowohl Selbsteinschätzungsskalen als auch Leistungstests. Die Habilitation leistet folgende Beiträge: Sie trägt zu einem besseren Verständnis des Konstrukts Computational Thinking bei – einer zentralen Kompetenz des 21. Jahrhunderts. Sie fördert das Verständnis für die gegenwärtig stark diskutierten Bildungstechnologien Massive Open Online Courses und soziale Roboter. Mit spezifischem Bezug zur Berufs- und Wirtschaftspädagogik legt sie konzeptionelle Grundlagen für eine Lernortkooperation mithilfe künstlicher Intelligenz. Im Forschungsfeld der nötigen Kompetenzen von Lehrpersonen im Kontext der digitalen Transformation unterstützt die Habilitation die Theorieentwicklung: Validiert wird ein konzeptionelles Modell. Dieses prognostiziert das Ausmass der Förderung technologiebezogener Kompetenzen bei den Schüler:innen und den Einsatz von Bildungstechnologien durch Lehrpersonen.Type: habilitation
-
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitation
-
-
-
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitationVolume: 2, durch e. Nachtrag erw. AuflageIssue: 43
-
PublicationType: habilitationIssue: A: Privatrecht R060
-
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationEntrepreneurial Behavior: Contributions to the Exploitation of Entrepreneurial Opportunities in New and within Existing Organizations( 2015-02)Entrepreneurial behavior occurs at the nexus of the enterprising individual and the entrepreneurial opportunity, with heterogeneity existing on both the individual and opportunity sides. Fully understanding entrepreneurial behavior requires the researcher to investigate its complexities in different organizational settings and across heterogeneous contexts. However, while research continues to improve the general understanding of the exploitation of entrepreneurial opportunities, and therefore of entrepreneurial behavior itself, questions nonetheless remain over several aspects including the opportunity exploitation process, the characteristics and perceptions of the enterprising individual involved, the context in which entrepreneurial behavior is manifested, and the results achieved. This research program therefore examines how, and with what effects, entrepreneurial opportunities are exploited, and by whom. More specifically, because the nature of entrepreneurial opportunities varies on several dimensions and that variance influences the value the enterprising individual expects to receive, it follows that entrepreneurial behavior manifests itself in various forms. Accordingly, this habilitation examines entrepreneurial behavior within different organizational settings: (1) the creation of a new organization, (2) the engagement in trust-based interorganizational cooperation, (3) the pursuit of management innovation, and, finally, (4) the exploitation of opportunities in academia. In sum, the cumulative habilitation aims to recognize and explore how and with what effects entrepreneurs with various characteristics exploit opportunities within different organizational settings and in heterogeneous contexts. Specifically, the research program centers on the nexus of the enterprising individual and the entrepreneurial opportunity. In doing so, it particularly focuses on refining the understanding of the heterogeneity of entrepreneurial behavior in the creation of a new organization and within existing organizations. By adopting a diverse range of theoretical and methodological perspectives, it taps the potential of an interdisciplinary and multi-method approach. The results contribute to a more nuanced understanding of the exploitation of entrepreneurial opportunities in different contexts.Type: habilitation
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitation
-
PublicationType: habilitation