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CC Business 2.0
Type
applied research project
Start Date
01 January 2007
End Date
02 September 2020
Status
ongoing
Keywords
Web 2.0
Web-2.0-Technologien
Business 2.0
Social Software
Wissensarbeit
Description
Das Competence Center (CC) Business 2.0 beschäftigt sich mit den Auswirkungen des Web 2.0 auf die Geschäftsprozesse (Kern- und Unterstützungsprozesse) in Unternehmen. Im Mittelpunkt stehen dabei die Verbesserung der Kommunikation und Kollaboration innerhalb des Unternehmens (z.B. Zusammenarbeit verteilter Projektmitarbeiter) sowie über Unternehmensgrenzen hinweg (z.B. Interaktion mit Kunden). Dabei fällt Anwendungen aus dem Bereich der so genannten Social Software eine wichtige Rolle zu. Deren erfolgreicher Einsatz ist nahezu vollständig von den Benutzern abhängig. Daher fokussiert die Forschung des CC Business 2.0 sehr stark auf wissensintensive Prozesse und Wissensarbeiter als Akteure in den Bereichen Marketing und Unternehmenskommunikation, Vertrieb und Service sowie Forschung und Entwicklung.
Ziel des CC Business 2.0 ist die Entwicklung von praktisch anwendbaren Methoden zur Einführung und dem Management von Web-2.0-Technologien in Unternehmen. Im Mittelpunkt der Betrachtungen stehen dabei die zu unterstützenden Prozesse sowie der notwendige kulturelle Wandel.
Ziel des CC Business 2.0 ist die Entwicklung von praktisch anwendbaren Methoden zur Einführung und dem Management von Web-2.0-Technologien in Unternehmen. Im Mittelpunkt der Betrachtungen stehen dabei die zu unterstützenden Prozesse sowie der notwendige kulturelle Wandel.
Leader contributor(s)
Member contributor(s)
Josef, Barbara
Partner(s)
Crosswalk
T-Systems International GmbH
adidas Group
T-Systems Schweiz
Lufthansa
Bayer Business Services
UBS
Namics
Swiss Re
Credit Suisse
Gebrüder Weiss
inet-logistics
CID Group
Funder(s)
Topic(s)
Enterprise 2.0
Entwicklung von praktisch anwendbaren Methoden zur Einführung und dem Management von Web-2.0-Technologien
Geschäftsprozess- und Management-Innovationen mit Collaboration und Social Software
Method(s)
Empirische und konstruktivistische Methoden: Design Science
Fallstudien
Empirische Studien
Methodenentwicklung / Method Engineering
Experteninterviews
Range
Institute/School
Range (De)
Institut/School
Division(s)
Eprints ID
234136
8 results
Now showing
1 - 8 of 8
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PublicationCoworking aus Unternehmenssicht II: Out of Office – into the Flow?(IWI-HSG & FAA-HSG, Universität St.Gallen, 2019-01)
;Josef, BarbaraType: work report -
PublicationType: working paper
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PublicationCoworking as a New Innovation Scenario from the Perspective of Mature OrganisationsThis article discusses the relatively young phenomenon of coworking and its value propositions from a company’s perspective. It aims at giving an overview of the current research on coworking with a special focus on coworking as “third places” for mature organisations. In contrast to startups, freelancers and micro businesses, which use coworking spaces as their primary work location, traditional organisations dispose of a corporate office and use coworking only as an alternative work scenario for a variety of purposes. Based on a cross-disciplinary literature review, an evaluation of the current state of research on coworking from a company’s perspective is given. Due to the absence of extensive research on companies as beneficiaries of coworking spaces, no existing classification or analyses of value propositions could be identified. However, the authors propose a research landscape of coworking from a company’s perspective with a focus on the question, of how coworking correlates with drivers of an innovation culture. The article concludes with looking at current developments, both in the coworking offering as well as the demand side.Type: conference paper
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PublicationEnterprise 2.0 - Digitale Transformation durch soziale Technologien(Springer Fachmedien Wiesbaden, 2016)Type: book sectionVolume: 1. Aufl.
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PublicationCoworking from the Company’s Perspective - Serendipity-biotope or Getaway-spot?(University of Maribor Press, 2017-06-18)
;Josef, Barbara ;Pucihar, Andreja ;Kljajić Borštnar, Mirjana ;Kittl, Christian ;Ravesteijn, Pascal ;Clarke, RogerBons, RogerType: conference paper -
PublicationRequirements Elicitation and Utilization Scenarios for In-Car Use of Wearable DevicesWith the increasing popularity of wearable technology, companies have been evaluating if wearable devices are relevant to them. In the context of a project in the automotive industry, we set out to assess user requirements for successful application of wearable devices in connection with the vehicle. In order to identify user requirements relevant for our research, we (1) reviewed existing literature to extract requirements already discovered in previous research; (2) we conducted a market analysis in order to gain an overview on functionalities and use cases of current wearable devices; (3) we developed customer journeys as a tool for the focus group and the development of utilization scenarios; (4) we tested our findings in a focus group, and (5) developed five utilization scenarios for in-car use of wearable devices. Results show that key requirements for users are contextual intelligence, making use of sensory input and connectivity, anticipation of user needs, unobtrusiveness, and compatibility with other devices and operating systems.Type: conference paper
Scopus© Citations 9