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Pietro Beritelli
Title
Prof. Dr.
Last Name
Beritelli
First name
Pietro
Email
pietro.beritelli@unisg.ch
ORCID
Phone
+41 71 224 25 25
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PublicationInfluencer-Marketing und Social Media-Beiträge durch Tourismusorganisationen – Alter Wein in neuen SchläuchenSoziale Medien und speziell Influencer Marketing spielen für die Gewinnung von Besuchern in eine Destination zunehmend eine wichtige Rolle, vor allem für Tourismusorganisationen (DMO). Dieser Beitrag stellt den wissenschaftlichen Erkenntnisstand vor und zeigt die Grenzen der mit ‘celebritiy endorsement’ sowie dem Engagement von DMOs in sozialen Medien verbundenen Praktiken. Eine Studie mit 768 untersuchten Reisen zeigt, dass nur für die Gestaltung eines Tagesprogramms und die Entscheidung einzelner Aktivitäten Blogger sowie die Präsenz von DMOs auf sozialen Medien eine beschränkte Wirkung haben. In der Praxis wiederholt erwähnte Einzelfälle haben anekdotischen Charakter und rechtfertigen den heute zunehmenden Aufwand für solche Praktiken nicht.Type: book section
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PublicationDestinationsmanagement – State of the Art und Konsequenzen(ESV, 2024)
;Christian LaesserChristian LaesserDer vorliegende Beitrag ist ein wissenschaftlich begründetes Plädoyer, nach mehr als 30 Jahren das Management und Marketing von Reisezielen grundsätzlich zu überdenken, vor folgendem Hintergrund: (1) Die im Destinationsmanagement immer noch weit verbreitete Konsumgüterlogik greift zu kurz; Reisen und Aufenthalte in Destinationen sind als primär soziales Phänomen zu verstehen. Gäste machen Touristen- und Tourismusdestinationen, wobei Anbieter Leistungen und Bühnen für die Haushalts- und damit Eigenproduktion von Erlebnissen zur Verfügung stellen. (2) Eine Touristendestination ist kein Konsum- oder Gebrauchsgut und eine Tourismusdestination ist kein Unternehmen. Aufgrund unterschiedlicher akteurspezifischer Dynamiken und vielfacher Pfadabhängigkeiten ist somit auch die Steuerbarkeit von Destinationen beschränkt, was wiederum auch Einschränkungen hinsichtlich der Strategiefähigkeit zur Folge hat. Dieser Beitrag stützt sich weitgehend auf Teile des zweiten Kapitels des folgenden Dokumentes und stellt eine stark gekürzte und für das Jahrbuch angepasste Version dar: Laesser, C., Küng, B., Beritelli, P., Boetsch, T., Weilenmann, T. (2023). Tourismus- Destinationen: Strukturen und Aufgaben sowie Herausforderungen und Perspektiven. Bericht im Auftrag des Staatssekretariats für Wirtschaft SECO. Bern: SECO.Type: book section -
PublicationType: book sectionVolume: 2
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Publication
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PublicationFrom Flow Analysis to Shared Insight to Planning for Impact: The Development Campaign of Altdorf (CH) Pietro BeritelliDeveloping places bears several challenging questions such as: “How can strategic initiatives be identified? How can we purposefully link businesses, attractions, and living spaces? How must we shape the environment of a place so that it allows for the emergence of a ‘good atmosphere’?” The case of Altdorf (CH) presents how a community first identified current activities by reconstructing flows of visitors. By doing so, they assessed the quality of services and the overall feeling about the town. Imminent new projects such as the enlargement of the main train station with the development of a new business centre as well as the new traffic concept in the town centre have triggered a new design of the place. This implied involving actors at different stages and combining spatial configuration and trajectories, infrastructure, services and heritage in a meaningful way. The case of Altdorf presents a practical and straightforward way of making the complexity and dynamics of a place well understandable to every person involved.
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PublicationType: book sectionVolume: Band 1
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PublicationHow Flow-Based Destination Management Blends Theory and Method for Practical Impact(Springer International Publishing, 2019)
;Crescini, Gabriella ;Schanderl, Veronika ;Kozak, NazimKozak, MetinThe practicalities of destination management present daunting challenges. We introduce «The Visitor Flow Approach» as a way to deal with those challenges. This practical approach to destination management is an example of how research on destination management can bridge the divide between insights and impact despite theorizing tourism as a complex social phenomenon. Specifically, we illustrate how Swisscontact, a development agency, blends the theory of flow-based destination management and the six–step method of the St. Gallen Model for Destination Management to create real impact in emerging and developing countries. We present their experiences and lessons learned from four specific contexts (Laos, Macedonia, Kosovo, and Indonesia) and additional applications across four continents.Type: book sectionScopus© Citations 6 -
PublicationHow Flow-Based Destination Management Blends Theory and Method for Practical Impact(Springer, 2019)
;Crescini, Gabriella ;Schanderl, Veronika ;Kozak, NazmiKozak, MetinThe practicalities of destination management present daunting challenges. We introduce «The Visitor Flow Approach» as a way to deal with those challenges. This practical approach to destination management is an example of how research on destination management can bridge the divide between insights and impact despite theorizing tourism as a complex social phenomenon. Specifically, we illustrate how Swisscontact, a development agency, blends the theory of flow-based destination management and the six–step method of the St. Gallen Model for Destination Management to create real impact in emerging and developing countries.We present their experiences and lessons learned from four specific contexts (Laos, Macedonia, Kosovo, and Indonesia) and additional applications across four continents.Type: book section -
PublicationType: book sectionJournal: Schweizer Jahrbuch für TourismusVolume: 10
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