Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Log In
    or
Repository logo
  • Research Outputs
  • Projects
  • People
  • Statistics
  • English
  • Deutsch
  • Log In
    or
  1. Home
  2. HSG CRIS
  3. HSG Publications
  4. Theoretische Ansatzpunkte zur Verbesserung der Produktästhetik
 
Options

Theoretische Ansatzpunkte zur Verbesserung der Produktästhetik

Journal
Die Unternehmung
ISSN
0042-059X
Type
journal article
Date Issued
2009-03-25
Author(s)
Landwehr, Jan R.
Abstract (De)
In zahlreichen Produktkategorien ist eine zunehmende Homogenisierung
der funktionalen Eigenschaften der Produkte unterschiedlicher Wettbewerber zu verzeichnen. Hierdurch steigt der Einfluss der äusseren Erscheinung eines Produkts bzw. des Produktdesign auf die Kaufentscheidung der Konsumenten. Trotz dieses Trends bietet die Marketingliteratur nur wenige Konzepte und kaum empirische Erkenntnisse zur Optimierung des Produktdesigns im Hinblick auf die Ansprüche der Konsumenten an. Im vorliegenden Beitrag werden psychologische Ansätze aus dem Bereich der experimentellen Ästhetik überblicksartig zusammengestellt, um theoretisch fundierte Anregungen für künftige Forschungsvorhaben zu liefern und dadurch zum Schliessen dieser Lücke beizutragen.

The functional differences between products of competing producers diminish increasingly, which can be observed in many product categories. Due to this development, a product's exterior appearance gains more and more impact on buying decisions. Nevertheless, one hardly finds any concepts or empirical insights in the marketing oriented literature in order to optimize a product's design with respect to the customers' aspirations. This paper's aim is to introduce psychological approaches from the field of experimental aesthetics in order to inspire future research endeavors and thereby helping to fill in the existing gap.
Language
German
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
No
Publisher
Versus
Publisher place
Zürich
Volume
63
Number
2
Start page
178
End page
192
Pages
15
URL
https://www.alexandria.unisg.ch/handle/20.500.14171/76267
Subject(s)
  • business studies

Division(s)
  • ICI - Institute for C...

Eprints ID
82657
google-scholar
View statistics
Download statistics
here you can find instructions

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback