Managing contract manufacturing relationships A design science approach to buyer-applied management practices
Type
doctoral thesis
Date Issued
2023-02-20
Author(s)
Abstract
Contract manufacturing has established itself as a cornerstone of global supply chains across industries since the first wave of production outsourcing. Since then, brand-leading companies have focused on customer centricity and geared their supply chains towards the end consumer. In turn, contract manufacturers have closed the emerging knowledge gap and surpassed the brand leaders in many areas on the value chain's supply side, such as production, logistics, and materials science. As a result, clients no longer enter into contract manufacturing relationships to outsource manufacturing activities but to implement their product designs with the state-of-the-art capabilities of contract manufacturers. The increasing integration of the contract manufacturer up to the product development phase means an enormous strategic and operational dependency for the client, as the client's products are manufactured externally by the contract manufacturer's supply network. Consequently, relationship management must enable the coordination of manufacturing across company boundaries and against the backdrop of relationship dynamics and compensate for limited client influence. This dissertation addresses the relationship management of contract manufacturing relationships through the client's use of management practices. It adopts the theoretical lenses of transaction cost economics and the relationship velocity perspective. To this end, the dissertation examines contract manufacturing relationships, first for applied management practices, second for management needs assessment, third for management-relevant relationship dynamics, and fourth for the purposeful application and adjustment of management practices. The research findings indicate the need for systematic alignment of client companies and contract manufacturers at commercial and social relationship levels to enable effective coordination. Furthermore, the dynamics of contract manufacturing relationships require a regular reassessment of the commercial and social fit. To this end, the relationship should be temporally partitioned to ensure targeted goal achievement. The findings contribute to the understanding of contract manufacturing relationship management by addressing the research gap in the literature. Furthermore, the dissertation derives artifacts from the findings designed for application in practice.
Abstract (De)
Contract Manufacturing hat sich seit der ersten Outsourcing-Welle branchenübergreifend als Grundpfeiler der globalen Supply Chains etabliert.Markenführende Unternehmen haben sich seitdem verstärkt auf die Kundenorientierung konzentriert und ihre Supply Chains auf den Endverbraucher ausgerichtet. Im Gegenzug haben Auftragsfertiger sich weiterentwickelt und die Markenführer in vielen operativen Bereichen der Supply Chain, wie Produktion, Logistik und Werkstoffkunde, übertroffen. Infolgedessen gehen Klienten Auftragsfertigungsbeziehungen nicht mehr ein, um Fertigungstätigkeiten auszulagern, sondern um ihre Produktentwürfe unter Einsatz der hochentwickelten Fähigkeiten von Auftragsfertigern umzusetzen. Die zunehmende Integration des Auftragsherstellers bedeutet für den Klienten eine enorme strategische und operative Abhängigkeit, da die eigenen Produkte extern durch das Liefernetzwerk des Auftragsfertigers hergestellt werden. Das Beziehungsmanagement muss folglich die Koordination der Fertigung über Unternehmensgrenzen hinweg vor dem Hintergrund fortlaufender Beziehungsdynamiken ermöglichen. Diese Dissertation befasst sich mit dem Management von Auftragsfertigungsbeziehungen durch den Einsatz von Managementpraktiken seitens des Klienten. Dabei wird die theoretische Perspektive der Transaktionskostentheorie und der Relationship Velocity-Perspektive eingenommen. Die Dissertation untersucht Auftragsfertigungsbeziehungen erstens auf angewandte Managementpraktiken, zweitens auf die Bewertung von Managementbedürfnissen, drittens auf managementrelevante Beziehungsdynamik und viertens auf die gezielte Anwendung und Anpassung von Managementpraktiken. Die Forschungsergebnisse weisen auf die Notwendigkeit einer systematischen Harmonisierung der kommerziellen und sozialen Beziehungsebene zwischen Klienten und Auftragsfertigern hin. Zudem erfordert die Beziehungsdynamik eine regelmäßige Neubewertung der wirtschaftlichen und sozialen Eignung. Zu diesem Zweck sollte die Beziehung zeitlich gegliedert werden, um eine gezielte Zielerreichung zu ermöglichen. Die Dissertation trägt zum Verständnis des Managements von Auftragsfertigungsbeziehungen bei und leitet aus den Ergebnissen Empfehlungen für die Praxis ab.
Language
English
Keywords
Supply Chain Management
Outsourcing
Zulieferindustrie
EDIS-5268
Contract Manufacturing
Supplier Management
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Division(s)
Eprints ID
269118
File(s)![Thumbnail Image]()
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open.access
Name
Dis5268.pdf
Size
2.57 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
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