Platforms for Social Innovation
Type
doctoral thesis
Date Issued
2021
Author(s)
Abstract
Today’s society is undergoing a number of groundbreaking developments, such as population ageing, changing family structures, a shifting role of the consumer, and a more influential role of market forces. This dissertation explores various responses, namely innovative initiatives, to these societal developments. Central to these initiatives is the phenomenon of social innovation. The initiatives are aiming to overcome key societal challenges by creating an innovative type of service organization. Especially relevant is the creation of new social arrangements, which are mediated and organized through online platforms. These arrangements are often based on and managed according to market and business logics. The dissertation consists of four stand-alone articles and explores three research contexts of platform-based social innovations following a qualitative research design. Article 1 investigates the initiative ‘Housing for Help’ and contributes to better understanding the transformation of relationship types through gift-giving strategies. It establishes the spiral of reciprocity as a framework to explain the development of relationships through non-material and material gifting over time. Article 2 explores the initiative ‘Timebanking for the future’ and illustrates how marketized service relationships are humanized and how consumers create Do-It-Yourself extended families through a digital platform. Article 3 conceptualizes the differences and commonalities of private sector, public sector, and hybrid platforms. Article 4 investigates the initiative ‘Familyship’ and develops a framework introducing consumer-driven social innovation. In addition to the theoretical contributions, this dissertation has several broader implications. First, this dissertation underscores the specific opportunities that each of the investigated initiatives offers its participants. Second, this dissertation emphasizes the role of digital platforms, especially in the field of social innovation. Third, another important finding is the incorporation of business and market logics into the new type of social arrangements presented in this dissertation. Lastly, I discuss the prospects for these initiatives within the broader societal context and the respective field of public policy.
Abstract (De)
Unsere Gesellschaft ist aktuell mit einer Reihe bahnbrechender Entwicklungen konfrontiert. In der vorliegenden Dissertation werden verschiedene Reaktionen auf diese gesellschaftlichen Entwicklungen, namentlich innovative Plattforminitiativen, untersucht. Im Zentrum dieser Initiativen steht das Phänomen der sozialen Innovation. Die Initiativen zielen darauf ab, gesellschaftliche Herausforderungen durch die Schaffung neuartiger Dienstleistungsorganisationen zu überwinden. Besonders relevant ist hierbei die Schaffung neuer sozialer Arrangements, die über Plattformen vermittelt und organisiert werden. Diese Arrangements basieren oft auf Logiken des Marktes und werden nach diesen gesteuert. Die Dissertation besteht aus vier eigenständigen Artikeln und untersucht drei Forschungskontexte plattformbasierter sozialer Innovationen mithilfe eines qualitativen Forschungsdesigns. Artikel 1 untersucht die Initiative Wohnen für Hilfe und vertieft unser Verständnis für die Transformation von Beziehungen durch Strategien des Gebens. Die Studie etabliert die „Spirale der Gegenseitigkeit“, um die Entwicklung von Beziehungen durch nicht-materielles Geben und materielle Geschenke im Laufe der Zeit zu erklären. Artikel 2 befasst sich mit der Initiative Zeitvorsorge und veranschaulicht, wie vermarktete Dienstleistungsbeziehungen humanisiert werden und wie Konsumenten über eine digitale Plattform Do-It-Yourself-Familien schaffen. Artikel 3 konzeptualisiert die Unterschiede und Gemeinsamkeiten von privatwirtschaftlichen, öffentlichen und hybriden Plattformen. Der abschließende Artikel 4 betrachtet die Initiative Familyship und entwickelt ein konzeptionelles Framework, um konsumentengetriebene soziale Innovationen zu erklären. Zusätzlich diskutiert diese Dissertation weitergehende Implikationen. Erstens unterstreicht sie die spezifischen Möglichkeiten, die jede der untersuchten Initiativen ihren Teilnehmern bietet. Zweitens betont diese Arbeit die Rolle der digitalen Plattformen, insbesondere im Bereich der sozialen Innovation. Drittens zeigen die Studien, wie Marktlogiken in die neuartigen sozialen Arrangements einbezogen werden. Abschließend werden die Aussichten für diese Initiativen im breiteren gesellschaftlichen Kontext diskutiert.
Language
English
Keywords
Sozialinnovation
digitaler Revolution
Gesellschaft
Ethnologie
Netnographie
EDIS-5065
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Subject(s)
Division(s)
Additional Information
Jeff B. Murray (Prof. PhD) (Dissertationskomitee)
Eprints ID
262414
File(s)
Loading...
open.access
Name
Dis5065.pdf
Size
4.86 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
f42b17c2950b67c31966c91b6a35992c