Von Akzeptanz bis Purpose - Gestaltungsempfehlungen für Produktnachhaltigkeit 3.0
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-09-19
Author(s)
Abstract
The world is facing key social and environmental challenges. In this context, companies are central players on the global sustainability agenda, which have already made great efforts to optimize their business activities with regard to the 'triple bottom line'. However, progress at product level has so far been slow and primarily limited to reducing harmful environmental impacts. To effectively address major societal problems, sustainability-oriented product innovations aiming at 'true business sustainability' are required (Dyllick & Muff, 2016). These innovations toward product sustainability 3.0 strive to have no negative impacts and make positive contributions to society instead. To support the implementation of such product innovations, this research examines the innovation process towards product sustainability 3.0 based on four case studies. Along the entire innovation process from idea generation to market launch, key activities and success factors are identified that can support the successful realization and market launch of innovation towards product sustainability 3.0. The insights gained are integrated in an ideal-typical process model for product sustainability 3.0. The results of this research enrich the understanding of sustainability-oriented innovations and associated innovation processes. In addition, they offer practical guidance on how the implementation of innovations towards product sustainability 3.0 can succeed and how companies can promote innovations that make positive contributions to sustainable development.
Abstract (De)
Die Welt steht vor zentralen gesellschaftlichen und ökologischen Herausforderungen. Unternehmen sind dabei zentrale Akteure auf der globalen Nachhaltigkeitsagenda, die bereits grosse Anstrengungen unternommen haben, um ihre Geschäftstätigkeit hinsichtlich der Triple Bottom Line zu optimieren. Die Fortschritte auf Produktebene sind jedoch bislang gering und beschränken sich in erster Linie auf die Reduktion schädlicher Umweltauswirkungen. Um die großen gesellschaftlichen Probleme effektiv adressieren zu können, sind jedoch echte unternehmerische Nachhaltigkeit und nachhaltigkeitsorientierte Innovationen auf Produktebene nötig (Dyllick & Muff, 2016). Diese Innovationen in Richtung Produktnachhaltigkeit 3.0 bemühen sich, keine negativen Auswirkungen zu haben und stattdessen positive Beiträge für die Gesellschaft zu erbringen. Um die Umsetzung solcher Produktinnovationen zu fördern, untersucht die vorliegende Forschungsarbeit anhand von vier Fallstudien den Innovationsprozess in Richtung Produktnachhaltigkeit 3.0. Entlang des gesamten Innovationsprozesses von der Ideenfindung bis hin zur Markteinführung werden zentrale Aktivitäten und Erfolgsfaktoren identifiziert, die die erfolgreiche Umsetzung und Markteinführung von Innovation in Richtung Produktnachhaltigkeit 3.0 unterstützen können. Die gewonnen Erkenntnisse werden in einem idealtypischen Prozessmodell für Produktnachhaltigkeit 3.0 vereint. Die Ergebnisse dieser Forschungsarbeit bereichern das Verständnis nachhaltigkeitsorientierter Innovationen und dazugehöriger Innovationsprozesse. Zudem bieten sie praktische Orientierung, wie die Umsetzung von Innovationen in Richtung Produktnachhaltigkeit 3.0 gelingen kann und wie Unternehmen Innovationen fördern können, die positive Beiträge zu einer nachhaltigen Entwicklung leisten.
Language
German
Keywords
Deutschland
Nachhaltigkeit
Wirtschaftswissenschaften
EDIS-5245
Communications
Innovation
Products
Produktnachhaltigkeit
Sustainability
Purpose
Kommunikation
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Eprints ID
267340
File(s)![Thumbnail Image]()
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open.access
Name
Dis5245.pdf
Size
5.05 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
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