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Globalization, technological change, and state intervention in coordinated capitalism: The political economy of state-led vocational training policies
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-09-19
Author(s)
Abstract
What future do coordinated, egalitarian forms of capitalism have in an increasingly globalized and digitized world? By addressing this perennial political-economic question, this dissertation provides novel insights on the increasing role that state intervention can play in coordinated models of capitalism. To explore these dynamics, I examine collective, dual vocational education and training systems, which have increasingly moved to the center of both scholarly and political attention due to their positive effects on economic efficiency as well as social inclusion. Such collective systems of skill formation based on the dual apprenticeship model are a prime example of coordinated capitalism that is particularly affected by globalization and technological change. Exploring instances of state-led vocational training policies in the skill formation systems of Austria, Denmark, and Switzerland, this cumulative dissertation consists of four individual articles that all aim to find the causal, political-economic factors that enable increasing state intervention in the face of the aforementioned structural trends. In sum, I show that none of the political-economic actors central to skill formation systems is in principle opposed to increased state intervention; rather they favor different forms of state intervention. This means that multiple pathways to a larger role of the state are possible, leading to more potential for state intervention in contemporary capitalism than often assumed. Surprisingly, many reactions to structural pressures might consequently entail a stronger role of the state. This is the case because not only unions, but also employers and/or their associations might, under certain conditions, consent to or even favor certain forms of state intervention. However, while one might assume that such increasing statism would lead to a survival of the egalitarian nature of European models of capitalism, this is determined largely by who is able to set the terms of state intervention.
Abstract (De)
Die Frage nach der möglichen Zukunft von koordinierten, sozialpartnerschaftlich orientierten Kapitalismusformen in Zeiten der Globalisierung und des technologischen Wandels ist ein zentraler Forschungsfokus der vergleichenden politischen Ökonomie. Diese Dissertation untersucht eine potentiell stärkere Rolle des Staates als zentralen Bestandteil der Neuorientierung von koordinierten Kapitalismusformen im Angesicht der genannten Transformationsprozesse. Empirisch konzentriert sich diese Dissertation auf kollektive, duale Berufsbildungssysteme, welche als Beispiele für koordinierte Kapitalismusmodelle verwendet werden, die besonders stark von strukturellem Wandel betroffen sind. Anhand von Fällen ansteigender Staatsintervention in den kollektiven Berufsbildungssystemen Dänemarks, Österreichs und der Schweiz untersucht diese Dissertation die kausalen, politisch-ökonomischen Faktoren, welche zu einer stärkeren Rolle des Staates führen. In ihrer Gesamtheit zeigen die vier Artikel dieser kumulativen Dissertation, dass keiner der zentralen Akteure und Stakeholder innerhalb der jeweiligen Berufsbildungssysteme grundsätzlich stärkere Staatsinterventionen ablehnt, sondern diese lediglich unterschiedliche Arten von Staatsintervention bevorzugen. Daraus ergibt sich eine Vielzahl unterschiedlicher Pfade, welche eine stärkere Rolle des Staates hervorbringen können. Dies ist der Fall, da nicht nur Gewerkschaften, sondern auch Arbeitgeber und/oder ihre Verbände unter Umständen bestimmten Formen von Staatsintervention zustimmen oder diese sogar befürworten. Ob eine Ausweitung von Staatsintervention allerdings auch zu einer egalitären, sozial inklusiven Ausrichtung der jeweiligen Wirtschaftssysteme führt, bleibt offen, da es zentral ist, welche Akteure die spezifische Ausgestaltung der jeweiligen interventionistischen Politikmassnahmen bestimmen.
Language
English
Keywords
Staat
Politische Ökonomie
Berufsausbildung
EDIS-5256
VET
apprenticeship
skills
political economy
State
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
267356
File(s)