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Behavioral Branding

abstract Continuous brand and company success can be realized only if the brand promise that is communicated through mass media campaigns is lived up to by each employee of a company. A negatively perceived gap between mass media based brand expectations and the experience made with brand ambassadors may lead to customer dissatisfaction and possibly even to a refusal of the brand. The research program Behavioral Branding aims to develop management concepts and measurement instruments that help managers to turn a company into a branded organization. Behavioral Branding is a cross industrial cooperation plattform consisting of 10 companies (e.g. ABB, BMW, Lufthansa, UBS) and 2 Universities (University of St.Gallen and University of Giessen).

Nachhaltiger Marken- und Unternehmenserfolg lässt sich nur erreichen, wenn das in der Massenkommunikation gegebene Markenversprechen von jedem Mitarbeiter des Unternehmens gelebt wird. Haben Kunden das Gefühl, dass das Verhalten der Mitarbeiter nicht zur Marke passt, können Sie Unzufriedenheit empfinden und die Marke ablehnen. Das Forschungsprogramm Behavioral Branding hat zum Ziel Management-Konzepte und Messinstrumente zu entwickeln, die Managern helfen, markenkonsistentes Mitarbeiterverhalten zu fördern. Behavioral Branding ist eine industrieübergreifendes Forschungsplattform, an der zehn Unternehmen (u.a. ABB, BMW, Lufthansa und UBS) und zwei Universitäten (Universität St.Gallen, Justus-Liebig-Universität Giessen) beteiligt sind.
   
keywords Corporate Brand Management, Behavioral Branding, Brand Leadership, Brand Metrics
   
partner ABB, BMW, Deutsche Telekom, EnBW, Holcim, Lufthansa, Nestlé, REWE Group, SAP, Swisscom Mobile, UBS, Zürich
type applied research project
status completed
start of project 2005
end of project 2010
additional informations
topics Markenorientiertes Mitarbeiterverhalten, Markenführung
methods Focus groups, qualitative and quantitative research with industry partners
contact Benjamin von Walter