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Förderung interkultureller Lehrkompetenz : didaktische Gestaltungsprinzipien in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung für die Sekundarstufe II
Type
doctoral thesis
Date Issued
2019
Author(s)
Abstract
Teachers need intercultural teaching skills to cope with the increasing ethnic-cultural heterogeneity of learners in the classroom. In the context of the present research work, a curriculum for the promotion of intercultural teaching competence is developed for the Pre-service teacher education at the University of St. Gallen, in which future teachers for business administration, economics and law are trained. Based on the paradigm of design-based research, the aim of the work is to develop an innovative practical solution on the one hand, and on the other hand to derive design principles that offer guidelines for the methodological design of intercultural teaching concepts in a broader educational context. The starting point of the work is an in-depth discussion of the research literature on the importance of ethnic-cultural heterogeneity for the secondary II education level by identifying pedagogical fields of action that require the teachers to have specific intercultural teaching competences. Afterwards the goal construct 'Intercultural teaching competence' is further analyzed and operationalized for the development of an intercultural teaching arrangement. In addition, design assumptions are derived from Bennett's development model of intercultural sensitivity as well as further insights gained from theoretical and empirical studies, which guide the methodological-didactic design of intercultural teaching arrangements. Taking into account the specific contextual conditions, a prototype of the intercultural teaching arrangement is developed and tested in two Pre-service teacher education courses at the University of St. Gallen. The evaluation methods comprise a multitude of qualitative and quantitative instruments and allow the further development of the teaching arrangement as well as an evaluation of the usefulness and relevance of the individual design principles.
Abstract (De)
Lehrpersonen benötigen interkulturelle Lehrkompetenzen, um mit der zunehmenden ethnisch-kulturellen Heterogenität der Lernenden in den Schulklassen umgehen zu können. Im Rahmen der vorliegenden Forschungsarbeit wird im Studiengang Wirtschaftspädagogik der Universität St. Gallen, in dem zukünftige Wirtschaftspädagoginnen und -pädagogen und Lehrpersonen für Wirtschaft und Recht an Berufsfach- und Maturitätsschulen ausgebildet werden, ein Unterrichtsarrangement zur Förderung interkultureller Lehrkompetenz entwickelt und erprobt. Die Arbeit verfolgt nach dem Paradigma einer gestaltungsbasierten Forschung (engl.: Design-Based Research) das Ziel, einerseits eine innovative Praxislösung zu entwickeln, andererseits sollen Gestaltungsprinzipien hergeleitet werden, welche die lehrmethodische Gestaltung eines interkulturellen Lehr-/Lernkonzepts in einem breiteren Bildungskontext anleiten können. Ausgangspunkt der Arbeit bildet eine vertiefte Auseinandersetzung mit der Forschungsliteratur zur Bedeutung der ethnisch-kulturellen Heterogenität der Lernenden für die Sekundarstufe II, wobei pädagogische Handlungsfelder identifiziert werden, die von der Lehrperson spezifische interkulturelle Lehrkompetenzen verlangen. Im Anschluss wird das Zielkonstrukt 'Interkulturelle Lehrkompetenz' weiter analysiert und für die Entwicklung eines interkulturellen Unterrichtsarrangements operationalisiert. Zusätzlich werden aus dem Entwicklungsmodell interkultureller Sensibilität von Bennett sowie anhand weiterer Erkenntnisse aus Theorie und Empirie Gestaltungsannahmen hergeleitet, welche die methodisch-didaktische Gestaltung des interkulturellen Unterrichtsarrangements anleiten. Unter Berücksichtigung der spezifischen Kontextbedingungen wird ein Prototyp des interkulturellen Unterrichtsarrangements entwickelt, der in zwei Lehrveranstaltungen des Studiengangs Wirtschaftspädagogik der Universität St. Gallen erprobt wird. Die Evaluationsmethoden umfassen eine Vielzahl von qualitativen und quantitativen Instrumenten und erlauben die Weiterentwicklung des Unterrichtsarrangements sowie eine Evaluation der Brauchbarkeit und Relevanz der einzelnen Gestaltungsprinzipien.
Language
German
Keywords
Schweiz
Lehrerbildung
Didaktik
Interkulturalität
Sekundarstufe 2
EDIS-4881
Gestaltungsprinzip
multiculturalism
Lehrkompetenz
Interkulturelle Sensibilität
heterogeneity
Intercultural teaching
teacher education
Gestaltungsbasierte Forschung
design-based research
intercultural competences
intercultural sensitivity
Interkulturelles Lernen
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
264436
File(s)