Stimulating Funding Behavior of the Crowd : Crowdfunding Project Characteristics towards Succesful Funding
Type
doctoral thesis
Date Issued
2021
Author(s)
Schulz, Moritz
Abstract
Crowdfunding represents an alternative, collaborative source of finance for a variety of different projects and has gained considerable popularity during the last years. Even though crowdfunding attracted increasing academic interest during the last years, it remains mostly unclear what differentiates successful from unsuccessful crowdfunding projects and which project characteristics have the potential to attract potential capital-givers from the crowd. This dissertation has the objectives to (1) investigate and structure ongoing research on crowdfunding project characteristics with influence on the funding success, (2) understand the impact of project characteristics beyond directly observable variables (3) analyze the application and effectiveness of crowdfunding governance mechanisms. In order to account for these objectives, this dissertation is structured in three research streams. The first research stream aims to identify and structure project characteristics with influence on the funding success of a crowdfunding project. Based on the findings of a systematic literature review, the research streams structures existing research and defines four distinct research perspectives. The second stream aims to examine how creative and hedonic experiences in project presentation can impact the likelihood of successful funding. The findings are based on the Consensual Assessment Technique and a Multivariate Analysis of Covariance provide insights on how creative and hedonic experiences can be created in crowdfunding and contribute to a better understanding on the funding behavior of the crowd. Finally, the third research stream aims to define governance mechanisms in the field of crowdfunding and to measure their effectiveness towards funding success of a project. By applying a Qualitative Comparative Analysis, it presents specific configurations of governance mechanisms. Consequently, this dissertation provides three main theoretical contributions. First, it creates a structured view on crowdfunding research, including the identification of limitations of existing findings, and provides an overview and better understanding of determinants with impact on the funding success of a crowdfunding project. Second, it provides empirical evidence on the impact of creative and hedonic experiences and sensation seeking behavior of capital-givers. Third, the dissertation provides foundations on the application of governance in the domain of crowdfunding and the effective configuration of governance mechanisms.
Abstract (De)
Crowdfunding beschreibt eine alternative, kollaborative Finanzierungsform für eine Vielzahl verschiedener Projekte, die in den letzten Jahren stark an Popularität gewonnen hat. Obwohl Crowdfunding in den letzten Jahren viel Beachtung in der Forschung fand, bleibt bis heute weitestgehend unklar, wie sich erfolgreiche von nicht erfolgreichen Crowdfunding Projekten unterscheiden und welche Projetcharakteristika das Finanzierungsverhalten der Kapitalgeber aus der Crowd stimulieren. Das Ziel der Dissertation ist es, (1) eine Untersuchung und Strukturierung der aktuellen Forschungsergebnisse mit Bezug auf Projektcharakteristika und Projekterfolg vorzunehmen, (2) ein besseres Verständnis für Projektcharakteristika, die nicht direkt sichtbar sind zu schaffen und (3) eine Analyse von Crowdfunding Governance und dem Einfluss von Governance-Mechanismen auf den Projekterfolg vorzunehmen. Dazu ist die Dissertation in drei Teile gegliedert. Ziel des ersten Teils ist es, vorhandene Forschungsergebnisse anhand einer systematischen Literaturanalyse zu strukturieren und Forschungsperspektiven zu definieren. Der zweite Teil untersucht den Einfluss von kreativen und hedonistischen Erfahrungen, die durch die Projektpräsentation ausgelöst werden. Anhand der Consensual Assessment Technique bewertete Projekte werden die beiden Dimensionen im Hinblick auf Ihren Einfluss auf den Projekterfolg mittels Multivariater Kovarianzanalyse untersucht. Der dritte Teil befasst sich mit der Definition von Governance-Mechanismen für Crowdfunding und analysiert mittels Qualitative Comparative Analysis wie die definierten Governance-Mechanismen konfiguriert werden können, um Einfluss auf den Projekterfolg zu nehmen. Zusammengefasst schafft die Dissertation drei wichtige theoretische Beiträge. Erstens schafft die Strukturierung aktueller Forschungsergebnisse und deren Limitationen einen geordneten Überblick zu Determinanten mit Einfluss auf den Projekterfolg aus verschiedenen Stakeholder-Perspektiven. Zweitens zeigt Dissertation den Einfluss von kreativen und hedonistischen Erfahrungen und Sensation-Seeking Verhalten bei Kapitalgebern. Drittens präsentiert die Dissertation Governance Mechanismen für Crowdfunding sowie deren erfolgreiche Konfiguration zur Unterstützung von Projekterfolg.
Language
English
Keywords
Crowdfunding
Menschenmenge
EDIS-5072
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Eprints ID
262407
File(s)![Thumbnail Image]()
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open.access
Name
Dis5072.pdf
Size
1.27 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
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