How companies turn connected products into product-service systems Insights from the discrete manufacturing industry
Type
doctoral thesis
Date Issued
2022-09-19
Author(s)
Abstract
Manufacturing firms are increasingly moving beyond merely selling products to offering product-service systems (PSSs) integrated bundles of hardware, services, and software designed to address customer needs. While PSSs are not new, they have recently gained considerable momentum owing to the rise of the Internet of Things (IoT). In the past, service was all about sending people to customer sites. Today, connected products enable remote monitoring, predictive maintenance, remote updates, and more. In essence, companies can digitize essential PSS services while keeping their marginal costs close to zero. However, many manufacturers struggle to successfully develop and commercialize PSSs. The increasing interest in PSSs has resulted in a rapidly growing body of literature. Thus far, however, knowledge about how manufacturers can implement PSSs is limited. The extant research fails to provide the knowledge, tools, and guidelines needed to support manufacturers in this transition. In order to address this research gap, this thesis uses three original studies to investigate how companies can transition connected products to sustainable PSSs. All three studies apply an inductive multiple case study approach to derive meaningful insights into a complex, real-world phenomenon. The first study investigates misconceptions about PSSs to provide practitioners with a clear understanding of these systems. The results reveal six misconceptions that prevent manufacturers from transitioning towards PSSs. The misconceptions relate to when PSSs are relevant, what they are, and how firms should approach them. The second study explores PSS business model patterns with the aim of supporting the design of sustainable PSS business models. In an analysis of 199 PSSs, the study reveals 58 patterns that characterize value proposition, value capture, and value creation elements. The patterns represent the building blocks of existing PSS business models that can be reused, reassembled, and recombined in new PSS business models. The third study examines how manufacturers can measure PSS performance. It uncovers a key performance indicator set that can be used to comprehensively measure PSS performance, thereby allowing manufacturers to manage the progress and outcomes of their PSS transformations. The findings of this thesis contribute new theoretical knowledge and serve practitioners by helping them generate a business impact.
Abstract (De)
Produzierende Unternehmen verkaufen zunehmend nicht mehr nur Produkte, sondern Produkt-Service-Systeme (PSS) - ein integriertes Bündel aus Hardware-, Service- und Softwareelementen, um Kundenprobleme zu lösen. PSS sind zwar nichts Neues, haben aber erst in jüngster Zeit durch das Aufkommen des Internets der Dinge (IoT) erheblich an Dynamik gewonnen. In der Vergangenheit bestand Service vor allem darin, Servicemitarbeiter zum Kunden zu schicken. Heute ermöglichen vernetzte Produkte beispielsweise Fernüberwachung, vorausschauende Wartung und Fernaktualisierungen. Im Grunde können Unternehmen wesentliche PSS-Serviceelemente mit Grenzkosten nahe Null digitalisieren. Viele Unternehmen tun sich jedoch schwer, PSS erfolgreich zu entwickeln und zu vermarkten/umzusetzen. Das zunehmende Interesse an PSS hat zu einem rasch wachsenden Forschungsfeld geführt. Jedoch ist das Wissen darüber, wie Unternehmen PSS einführen können noch begrenzt. Es mangelt an Erkenntnissen, Werkzeugen, und Leitlinien, die Unternehmen bei der Transformation unterstützten. Um diese Forschungslücke zu adressieren, untersucht die vorliegende Dissertation anhand von drei Studien, wie Unternehmen vernetzte Produkte in nachhaltige PSS umwandeln können. Die Studien basieren dabei auf einem induktivem Fallstudienansatz, um aussagekräftige Erkenntnisse über ein komplexes, reales Phänomen zu gewinnen. Die erste Studie untersucht PSS-Irrtümer, um Praktikern ein klares Verständnis über PSS zu vermitteln. Die Ergebnisse offenbaren sechs PSS-Irrtümer, die Unternehmen daran hindern PSS einzuführen. Die Irrtümer beziehen sich auf die Themen: wann PSS relevant sind, was PSS sind, und wie Unternehmen an PSS herangehen sollten. Die zweite Studie untersucht Geschäftsmodellmuster bei PSS, um die Entwicklung von PSS Geschäftsmodellen zu unterstützen. Die Analyse von 199 PSS führt zu 58 Muster, die das Wertangebot, die Wertschöpfungskette, und die Ertragsmechanik von PSS Geschäftsmodellen charakterisieren. In der dritten Studie wird schließlich untersucht, wie Unternehmen die Performance von PSS messen können. Aus der Studie resultiert ein Kennzahlensystem, das Unternehmen zur Messung und Steuerung von PSS verwenden können. Die Ergebnisse dieser Dissertation führen zu neuen theoretischen Erkenntnissen und sollen Praktikern helfen PSS zu kommerzialisieren.
Language
English
Keywords
Hybrides Leistungsbündel
PaaS <Systemplattform>
SaaS <Software>
Digitalisierung
EDIS-5229
Manufacturing
Product-Service Systems (PSS)
Digitalization
Servitization
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Official URL
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
267378
File(s)![Thumbnail Image]()
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Name
Dis5229.pdf
Size
1.91 MB
Format
Adobe PDF
Checksum (MD5)
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