Liebe auf den zweiten Blick : Wirkung der Vertrautheit eines Produkts auf dessen Attraktivität
Journal
Die Betriebswirtschaft : DBW
ISSN
0342-7064
Type
journal article
Date Issued
2009-05
Author(s)
Abstract (De)
Zahlreiche empirische Untersuchungen liefern den Befund, dass ein Reiz mit zunehmender Vertrautheit an Attraktivität gewinnt. Dieser "mere exposure"-Effekt kann auch für Produkte - im konkreten Fall für Automobile - nachgewiesen werden. Eine Studie zeigt, dass insbesondere Fahrzeuge mit einzigartigem Design anfänglich von den Kunden abgelehnt werden und erst im Zeitverlauf attraktiv erscheinen. Dagegen werden Pkw mit prototypischem Design zu Beginn bevorzugt, verlieren jedoch im Verlauf der Zeit an Attraktivität. Diese Erkenntnisse tragen einerseits dazu bei, das Verständnis über den Prozess der Diffusion neuer Produkte bzw. Modelle zu vertiefen. Andererseits erlauben sie Rückschlüsse auf die Gestaltung des Produktdesigns in Abhängigkeit bestimmter Vorstellungen über die Verbreitung des Erzeugnisses im Markt.
Abstract
The mere exposure effect - the observation that repeated, unreinforced exposure to a stimulus is sufficient to enhance attitudes toward it - has received wide attention from researchers. In this article we apply this effect to cars and find empirical evidence that cars with unique designs are rejected at the beginning of their life cycle and considered as attractive after several years in the market. However, cars with prototypical designs are prefered initially and disliked later. These findings provide insights to deepen our understanding of diffusion processes and to sharpen our knowledge of the relationship between specific design features and the perception and evaluation of these features by customers.
Abstract
The mere exposure effect - the observation that repeated, unreinforced exposure to a stimulus is sufficient to enhance attitudes toward it - has received wide attention from researchers. In this article we apply this effect to cars and find empirical evidence that cars with unique designs are rejected at the beginning of their life cycle and considered as attractive after several years in the market. However, cars with prototypical designs are prefered initially and disliked later. These findings provide insights to deepen our understanding of diffusion processes and to sharpen our knowledge of the relationship between specific design features and the perception and evaluation of these features by customers.
Language
German
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
No
Publisher
Schäffer-Poeschel
Publisher place
Stuttgart
Volume
69
Number
3
Start page
333
End page
349
Pages
17
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
52914