Options
Guiding the Evolution of B2B Platform Ecosystems: Governance Mechanisms and Acquisition Strategy
Type
doctoral thesis
Date Issued
2023-02-20
Author(s)
Abstract
Platform ecosystems are groups of interdependent firms and/or individuals that produce complementary products or services to create a coordinated shared value proposition. At the nexus of each platform ecosystem is a digital platform that provides a shared interface and facilitates exchange and collaboration between its actors. The evolution of such a platform ecosystem is shaped by complex interactions between the technology and functionalities of the digital platform and the roles and interests of the ecosystems actors. Despite the fact that platform ecosystems are becoming the new organizing logic of many industries, the majority of them fail to survive in the long-term due to fierce competition. Surprisingly, however, there is little research on the evolutionary dynamics of platform ecosystems, specifically in the business-to-business (B2B) context. Due to this, platform owners as orchestrators of their ecosystems require more guidance to ensure the adaptability of the platform ecosystem to emerging internal and external market conditions. This dissertation aims to provide a more coherent understanding of the guidance of platform ecosystem evolution in the B2B context. Specifically, it aims to derive insights on two major types of guidance: (1) governance mechanisms to ensure alignment of all the ecosystems actors interests, and (2) acquisition strategy to enable rapid growth of the platforms technology and functionalities. To achieve this, the dissertation provides an in-depth case study of Salesforce, a leading global enterprise software company and a thriving B2B platform ecosystem. The dissertation contributes to three research streams: (1) platform ecosystem evolution, (2) platform governance, and (3) platform owners acquisitions. It shows how major governance mechanisms can be employed by platform owners to simultaneously incentivize and control the ecosystems actors; it demonstrates how platform owners can employ acquisitions to strategically guide the evolution of their ecosystem; and it investigates how acquisitions affect the ecosystems internal dynamics and actors. Based on these findings, this research suggests targeted guidance for platform owners in B2B platform ecosystems.
Abstract (De)
Plattformökosysteme sind komplexe Ökologien von multilateral verflechteten Unternehmen und/oder Individuen, die über eine digitale Plattform komplementäre Produkte oder Dienstleistungen erstellen und durch Koordination auf ein gemeinsames Nutzenversprechen ausgerichtet sind. Ein Plattformökosystem entwickelt sich in einem laufenden Zusammenspiel zwischen den Technologien und Funktionalitäten der digitalen Plattform sowie den Rollen und Interessen der involvierten Akteure. Obwohl zahlreiche Plattformenökosysteme ganze Industrien dominieren, kann die Mehrheit davon nicht nachhaltig dem Wettbewerbsdruck standhalten. Überraschenderweise gibt es in der aktuellen Forschung dennoch nur wenige Studien, welche auf die Entwicklungsdynamik von Plattformökosystemen fokussieren, insbesondere im B2B-Bereich. Dadurch haben Plattformanbieter, welche die Rolle eines Orchestrators im Ökosystem einnehmen, aktuell nur wenig Hilfestellung bei der Sicherstellung der Anpassungsfähigkeit des Plattformökosystems auf neue interne und externe Bedingungen. Die vorliegende Dissertation verfolgt das Ziel, ein besseres Verständnis der Steuerung der Entwicklung von Plattformökosystemen im B2B-Bereich zu schaffen. Dabei wird auf zwei spezifische Steuerungsarten eingegangen: (1) Governance-Mechanismen zur Abgleichung der Interessen aller Akteure im Ökosystem und (2) Akquisitionsstrategie zur Verschnellerung des Plattformwachstums. Zur Erreichung des Forschungsziels wird eine Fallstudie des Salesforce-Plattformökosystems durchgeführt, einem führenden Unternehmen im Unternehmenssoftware-Bereich und florierenden B2B-Plattformökosystem. Der wissenschaftliche Beitrag der Dissertation fokussiert auf drei Forschungsströme: (1) Entwicklung von Platformökosystemen, (2) Plattform-Governance und (3) Akquisitionen in Plattformmärkten. Insbesondere werden relevante Governance-Mechanismen aufgezeigt, anhand welcher die Akteure des Ökosystems gleichzeitig incentiviert und kontrolliert werden können. Zudem wird erläutert, wie Akquisitionen zur Entwicklung des Plattformökosystems in strategische Richtungen angewendet werden können und wie sich diese auf die interne Dynamik auswirken. Die Erkenntnisse der Dissertation bieten relevante Hilfestellungen für Praktiker in B2B-Plattformökosystemen.
Language
English
Keywords
Platform
Ecosystems
Digital
Governance
EDIS-5310
Platform Ecosystem Evolution
Digital Platforms
Governance Mechanisms
Platform Ecosystems
Platform Acquisitions
HSG Classification
not classified
HSG Profile Area
None
Publisher
Universität St. Gallen
Publisher place
St.Gallen
Subject(s)
Eprints ID
269100
File(s)