Elektromobilität: Herausforderungen bei der Entwicklung der Elektromobilität in Deutschland
Journal
Strassenverkehrstechnik
ISSN
0039-2219
Type
journal article
Date Issued
2012-04-01
Author(s)
Stölzle, Wolfgang
Abstract
In the context of a wider discussion regarding the promotion of electric mobility, the article reflects on the technology of electric mobility as well as on the potential for achieving political goals. The scientific advisory board argues for the further development of transparency regarding technology. This demands an orientation towards impact, considering the reduction of CO2-emissions and the use of renewable energy, for example, rather than an orientation towards technology. The board also appeals for the implementation of several major showcase projects, which have in the meantime been concluded, and for the critical consideration of infrastructural as well as institutional aspects. Preconditions for the promotion of Germany as a leading market and leading supplier include swift international standardisation, the integration of uniform mobility concepts and a careful approach in using monetary incentives. With respect to the use of non-monetary incentives – e.g. certain privileges – the board pleads for balanced tests, especially considering possible counter-productive effects, e.g. when approving bus lanes. In setting up the loading infrastructure, the separate use of private, semi-public and public installations is requested, the financing of which, however, should not (only) be a public task.
Abstract (De)
Im Zusammenhang der breiten Diskussion um eine Förderung der Elektromobilität wird in dem Beitrag die TEchnik des Systemguts Elektromobilität ebenso reflektiert wie die Potenziale zur Erreichung der politischen Ziele. Der Wissenschaftliche Beirat plädiert bei der weiteren Entwicklung für Technologieoffenheit, d.h. für Wirkungsorientierung beispielsweise hinsichtlich Reduktion von CO"-Emissionen und Einsatz regenerativer Energie, statt Technikorientierung sowie für die Durchführung weniger grosser - zwischenzeitlich beschlossener - Schaufensterprojekte und für eine kritische Reflektion der infrastrukturellen und institutionellen Aspekte. Voraussetzung für die Förderung Deutschlands als Leitmarkt und Leitanbieter sind einige zügige internationale Standardisierung, eine Integration in ganzheitliche Mobilitätskonzepte wie auch Zurückhaltung beim Einsatz monetärer Anreize im Hinblick auf einen Einsatz nicht-monetärer Anreize - z.B. privilegierender Art - plädert der Beirat für abweägende Prüfungen - vor allem auch unter Beachtung möglicher kontraproduktiver Effekte, z.B. bei der Fraigabe von Busspuren. Beim Aufbau von Ladeinfrastrukturen wird für einen abgetrennten Einsatz privater, semi-öffentlicher und öffentlicher Anlagen plädiert, deren Finanzierung aber nicht (allein) öffentliche Aufgabe sein kann.
Language
German
HSG Classification
not classified
Refereed
Yes
Publisher
Kirschbaum-Verl.
Publisher place
Bonn
Volume
56
Number
1
Start page
11
End page
19
Pages
9
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
211369