Options
Lernmodell zur Förderung von Lernkompetenzen an Hochschulen
Journal
Zeitschrift für Hochschulentwicklung. Best-Practice Beispiele und Evaluationsergebnisse - Band III: Didaktik und Prüfungen (Online at http://www.zfhe.at)
ISSN-Digital
2219-6994
Type
journal article
Date Issued
2011-03
Author(s)
Abstract (De)
Gesellschaftliche, ökonomische und technologische Veränderungen erfordern die Entwicklung von Lernkompetenzen als Voraussetzung für ein lebenslanges selbstorganisiertes Lernen. Vor diesem Hintergrund geht dieser Beitrag der Frage nach, wie Lernkompetenzen als pädagogisch-didaktische Zieldimension theoretisch und empirisch fundiert werden können. Es wird ein Lernmodell zur Förderung von Lernkompetenzen an Hochschulen entwickelt, das den Prozess des selbstorganisierten Lernens von Studierenden umfassend abbildet und die Ableitung vielfältiger Kompetenzanforderungen ermöglicht. Der Beitrag setzt sich eingehend mit dem selbstorganisierten Lernprozess auseinander und deckt wichtige Kompetenzanforderungen sowie förderliche instruktionale Lernbedingungen auf. Die aktive Rolle von Lehrenden und Lernenden bei der Förderung von Lernkompetenzen in technologiegestützten Seminaren wird betont.
Social, economic and technological changes require the development of learning competencies as a precondition for lifelong self-directed learning. Against this background, this contribution investigates how learning competencies can be theoretically and practically justified as a pedagogic-didactical objective in the university context. As a result, a learning model fostering learning competencies has been developed, comprehensively indicating the self-directed learning process of students deducing multifaceted competencies required. The study investigates the self-directed learning process in depth and uncovers crucial competencies as well as supportive instructive learning conditions. It emphasizes the active part of both, the learner and the instructor when it comes to fostering learning competencies in technology-enhanced environments.
Social, economic and technological changes require the development of learning competencies as a precondition for lifelong self-directed learning. Against this background, this contribution investigates how learning competencies can be theoretically and practically justified as a pedagogic-didactical objective in the university context. As a result, a learning model fostering learning competencies has been developed, comprehensively indicating the self-directed learning process of students deducing multifaceted competencies required. The study investigates the self-directed learning process in depth and uncovers crucial competencies as well as supportive instructive learning conditions. It emphasizes the active part of both, the learner and the instructor when it comes to fostering learning competencies in technology-enhanced environments.
Language
German
Keywords
Learning competencies
learning to learn
learning model
case study research
higher education
HSG Classification
contribution to scientific community
Refereed
Yes
Publisher
Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik
Publisher place
Wien
Volume
6
Number
1
Start page
1
End page
18
Pages
18
Subject(s)
Division(s)
Eprints ID
69394