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Kommunikation gesellschaftlicher Verantwortung im Kapitalmarkt
Type
fundamental research project
Start Date
25 March 2006
End Date
25 June 2007
Status
completed
Description
Seit einiger Zeit wird die Frage kontrovers diskutiert, ob Unternehmen eine gesellschaftliche Verantwortung wahrzunehmen haben, die über den rein ökonomischen Erfolg hinausgeht. Die zunehmende Bedeutung des Themas "Corporate Social Responsibility" spiegelt sich beispielsweise im "Global Compact" der Vereinten Nationen oder der "Global Corporate Citizenship Initiative" des World Economic Forum wider. Hier werden der sozial verantwortliche Umgang mit den Mitarbeitern und Kunden, die Einhaltung der Menschenrechte sowie die Herstellung ökologisch und sozial sinnvoller Produkte gefordert. Auch die rasant steigende Nachfrage nach ethischen Geldanlageprodukten, so genannten Socially Responsible Investments (SRIs), zeigt eindrücklich den Bedeutungsgewinn gesellschaftlicher Verantwortungsübernahme bei der Erfüllung des unternehmerischen Kerngeschäftes. Trotz dieser Entwicklung ist derzeit noch sehr wenig darüber bekannt, welchen Stellenwert die klassischen Kapitalmarktteilnehmer - institutionelle Investoren, Analysten und Finanzjournalisten - solchen sozialen und ökologischen Belangen zumessen.
Auch vor dem Hintergrund der zunehmenden Relevanz nicht-finanzieller oder "qualitativer" Unternehmensfaktoren in der Beziehung zwischen Unternehmen und Investoren untersucht das =mcminstitute, welche Bedeutung dem Faktor der "gesellschaftlichen Verantwortung" in der Wahrnehmung der Kapitalmärkte im Allgemeinen und in der Kapitalmarktkommunikation im Besonderen zukommt. Das Forschungsprojekt beantwortet also eine Reihe Fragen:
1) Wie wird soziales Engagement im Kapitalmarkt bewertet? Wird es möglicherweise als eine schädliche Vergeudung des Aktionärskapitals betrachtet? Oder stellt sozial verantwortliches Verhalten im Gegenteil eine lohnende Investition dar?
2) Die Untersuchung ausgewählter europäischer Kapitalmarktteilnehmer mündet in einem Modell, welches aufzeigt, anhand welcher Informationen sich das Gesamtbild eines sozial verantwortlichen Unternehmens am Kapitalmarkt zusammensetzt - und auf welche Weise ein Unternehmen Kapitalmarkteilnehmer am effektivsten über seine "Corporate Social Responsibility" informiert.
Die Ergebnisse dieses Forschungsprojektes ermöglichen es Unternehmen somit, strategisch und wirkungsvoll mit relevanten Zielgruppen über Themen der gesellschaftlichen Verantwortung zu kommunizieren. Unternehmen können damit einerseits kommunikativ bedeutende Alleinstellungsmerkmale entwickeln und sich andererseits für den schnell wachsenden Markt für sozial und ökologisch verantwortungsvolle Investments qualifizieren.
Auch vor dem Hintergrund der zunehmenden Relevanz nicht-finanzieller oder "qualitativer" Unternehmensfaktoren in der Beziehung zwischen Unternehmen und Investoren untersucht das =mcminstitute, welche Bedeutung dem Faktor der "gesellschaftlichen Verantwortung" in der Wahrnehmung der Kapitalmärkte im Allgemeinen und in der Kapitalmarktkommunikation im Besonderen zukommt. Das Forschungsprojekt beantwortet also eine Reihe Fragen:
1) Wie wird soziales Engagement im Kapitalmarkt bewertet? Wird es möglicherweise als eine schädliche Vergeudung des Aktionärskapitals betrachtet? Oder stellt sozial verantwortliches Verhalten im Gegenteil eine lohnende Investition dar?
2) Die Untersuchung ausgewählter europäischer Kapitalmarktteilnehmer mündet in einem Modell, welches aufzeigt, anhand welcher Informationen sich das Gesamtbild eines sozial verantwortlichen Unternehmens am Kapitalmarkt zusammensetzt - und auf welche Weise ein Unternehmen Kapitalmarkteilnehmer am effektivsten über seine "Corporate Social Responsibility" informiert.
Die Ergebnisse dieses Forschungsprojektes ermöglichen es Unternehmen somit, strategisch und wirkungsvoll mit relevanten Zielgruppen über Themen der gesellschaftlichen Verantwortung zu kommunizieren. Unternehmen können damit einerseits kommunikativ bedeutende Alleinstellungsmerkmale entwickeln und sich andererseits für den schnell wachsenden Markt für sozial und ökologisch verantwortungsvolle Investments qualifizieren.
Leader contributor(s)
Funder(s)
Range
Institute/School
Range (De)
Institut/School
Division(s)
Eprints ID
34316
4 results
Now showing
1 - 4 of 4
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PublicationMaking Sustainability Heard - Investor Relations Role in Communicating Corporate Responsibility(The George Washington University School of Business, 2008-08-12)Despite its current popularity in research as well as public debate, the concept of Corporate Social Responsibility (CSR) has always been somewhat vague. The lack of a common understanding may explain some of the controversy surrounding the issue of CSR. Given this ambiguity and controversy, any public company engaging in CSR activities needs to explain and justify its choice of programs and policies to its relevant stakeholders. One of the most crucial stakeholder groups in this respect are the professional capital market participants covering a company, since their perceptions and judgements directly impact a company’s resource base, and thereby its strategic options. The communication of CSR activities to these stakeholders can only be expected to be successful if their perspective is adequately understood by the company. This paper presents an explorative empirical survey of 42 European equity analysts. Based on qualitative, in-depth interviews with this core stakeholder group, the perception of CSR issues on capital markets is described and differentiated. Furthermore, suggestions on how to appropriately frame CSR issues in capital market communication are derived. We believe that the insights provided by this survey may help foster greater acceptance for CSR activities by the financial community.Type: conference paper
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PublicationFraming Corporate Social Responsibility for Capital Market Communications( 2008-05-22)The empirical findings presented in this paper were gained from interviews with equity analysts at the Frankfurt Stock Exchange. The interviews sought to identify how mainstream equity analysts, that are not particularly involved in Socially Responsible Investment research, perceive the concept of Corporate Social Responsibility. On the one hand, the evidence suggests that ecological, social and governance issues are increasingly becoming part of mainstream investment analysis. However, in order to gain legitimacy among capital market participants, sustainability issues have to be communicated and framed according to the financial community's perspective. In particular, the impact of CSR measures on a company's strategic development, its corporate governance, image and employee relations seem to be most relevant to the financial community. Based on our findings, we propose that CSR issues could become a greater component of investor relations activities, if framed appropriately.Type: conference paper
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PublicationA New Reputational Paradigm for the Financial Industry? Insights from Chinese Sovereign Wealth Funds doing Business in Europe( 2008-05-29)Perception is reality, an insight that Chinese state-owned investment funds had to learn the hard way in Europe during the last few years. With their enormous financial means (China is said to have accumulated more monetary reserves in the last years than any other nation state, growing every month by 20 billion $), it is not surprising that European politicians and lawmakers are discussing whether to protect key industries from the influence of state investors from emerging economies. China Investment Corporate Ltd alone, the largest state owned investment vehicle, has 200 billion $ at its disposal, making it one of the world's most important financial investors. Although, according to its management, this and other state funds operate free from governmental control and are interested in long-term, minority investments in European and American companies, there are widespread resentments. As long as the proponents of state funds do not become more transparent and proactive communicators, a shift in this perception seems not to happen in the foreseeable future, effectively shutting of investment opportunities for Chinese investors. The current culture of obscurity might thus be detrimental to business outcomes in the long term. Rather, within the current context of public and journalistic incomprehension for state investors, measures are necessary in order to better manage their reputation. The question that our research paper investigates is therefore whether such investment funds should manage their reputation in the first place and what measures could be undertaken to become more reputable to the public and to the media.Type: conference paper
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PublicationAn Examination of the Corporate Social Responsibility Discourse in the Blogosphere( 2008-04-24)
;Fleck, MatthesIn this paper we utilize social network analysis to examine the interaction patterns between corporate blogs devoted to sustainability issues and the blogosphere, a clustered online network of collaborative actors. By analyzing the structural embeddedness of a prototypical blog in such a virtual community, we show the potentials of online platforms for engagement with an increasingly socially and ecologically aware customer base. It is furthermore demonstrated that consumer involvement via sustainability blogs is a valuable new practice for communications and brand management and opens new horizons for communicating corporate social responsibility issues to key constituencies online.Type: conference paper