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Publication§ 1 Einleitung der Herausgeber(Dike Verlag AG, 2020)
;Engeler, WalterEngeler, WalterType: book sectionVolume: 1. Auflage -
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Publication1. Teil: Raumplanerische Instrumente zur Steuerung der Bautätigkeit(Schulthess Verlag, 2016)
;Griffel, Alain ;Liniger, Hans Ulrich ;Rausch, HeribertThurnherr, DanielaType: book section -
Publication1.10.250 (Digitale) Lernkultur - Standortbestimmung & VeränderungsimpulseLernkultur bezeichnet das Muster von konventionalisierter Praxis, von Werthaltungen und von tief liegenden Annahmen, die mit Bildung, Lernen und Entwicklung verbunden sind. Lernkultur ist ein starker Treiber für das lernbezogene Handeln von Menschen in Organisationen ebenso wie in Bildungsinstitutionen. Lernkultur ist im Zuge der Digitalisierung aber auch im Zuge der COVID-Pandemie erneut zu einem wichtigen Thema geworden. Die Ansicht, dass sich in Bezug auf Lernen grundsätzlich etwas ändern müsse, ist aktuell weit verbreitet. Für das Vorgehen bei der Standortbestimmung und dem gezielten Setzen von Veränderungsimpulsen zur (betrieblichen bzw. institutionellen) Lernkultur sind sechs Schritte zentral: 1) Lernkultur verstehen; 2) die aktuelle Ausprägung von Lernkultur bestimmen; 3) Ergebnisse visualisieren und handhabbar machen; 4) ein Zielbild zur Lernkultur erarbeiten; 5) Ansatzpunkte für Veränderungsimpulse formulieren; 6) Veränderung begleiten und beobachten.Type: book sectionIssue: Aktualisierungslieferung Nr. 229, Januar 2024
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Publication10 Jahre touristische Marktforschung - Mythen und Fakten(Forschungsinstitut für Freizeit und Tourismus der Universität Bern, 2007)
;Bandi, Monika ;Gurtner, Rolf ;Heller, Andreas ;Keller, Beatrice ;Lauper, Beatrice ;Moesch, Christian ;Müller, YvonneWeber, Fabian -
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Publication122 Hexenprozesse, die oberste Reichsgerichtsbarkeit und eine Grafenabsetzung: Die reichsunmittelbare Grafschaft Vaduz wegen 'Missbrauchs der Herrschaftsgewalt' vor dem Reichshofrat (1678 - 1712)(Böhlau, 2007)
;Marquardt, Bernd ;Welker, Karl H.L.Bauer, AndreasType: book section -
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Publication15 Strategische Initiativen und Programme: Zurück in die Zukunft(Springer Gabler, 2017)
;Sulzberger, MarkusZaugg, Robert J.Type: book section -
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Publication§ 2 Begehung durch Unterlassen(Manz, 2005)
;Hilf, Marianne Johanna ;Höpfel, FrankRatz, EckartType: book sectionVolume: 2. Aufl., Lfg. 59 -
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Publication2. Opportunities and challenges of utilizing personality traits for personalization in HCI(De Gruyter Oldenbourg, 2019)
;Völkel, S. T. ;Schödel, R. ;Buschek, D. ;Au, Q. ;Bischl, B. ;Bühner, M.Hussmann, H.This chapter discusses main opportunities and challenges of assessing and utilizing personality traits in personalized interactive systems and services. This unique perspective arises from our long-term collaboration on research projects involving three groups on human-computer interaction (HCI), psychology, and statistics. Currently, personalization in HCI is often based on past user behavior, preferences, and interaction context. We argue that personality traits provide a promising additional source of information for personalization, which goes beyond context- and device-specific behavior and preferences. We first give an overview of the well-established Big Five personality trait model from psychology. We then present previous findings on the influence of personality in HCI associated with the benefits and challenges of personalization. These findings include the preference for interactive systems, filtering of information to increase personal relevance, communication behavior, and the impact on trust and acceptance. Moreover, we present first approaches of personality-based recommender systems. We then identify several opportunities and use cases for personality-aware personalization: (i) personal communication between users, (ii) recommendations upon first use, (iii) persuasive technology, (iv) trust and comfort in autonomous vehicles, and (v) empathic intelligent systems. Furthermore, we highlight main challenges. First, we point out technological challenges of personality computing. To benefit from personality awareness, systems need to automatically assess the user’s personality. To create empathic intelligent agents (e. g., voice assistants), a consistent personality has to be synthesized. Second, personality-aware personalization raises questions about user concerns and views, particularly privacy and data control. Another challenge is acceptance and trust in personality-aware systems due to the sensitivity of the data. Moreover, the importance of an accurate mental model for users’ trust in a system was recently underlined by the right for explanations in the EU’s General Data Protection Regulation. Such considerations seem particularly relevant for systems that assess and utilize personality. Finally, we examine methodological requirements such as the need for large sample sizes and appropriate measurements. We conclude with a summary of opportunities and challenges of personality-aware personalization and discuss future research questions.Type: book section -
Publication2014 - die Ruhe vor dem Sturm?(hotelleriesuisse, Bern und Schweizerische Gesellschaft für Hotelkredit, Zürich, 2015)Type: book section